یکی از دغدغه های افراد به خصوص خانم ها، منافذ باز پوست است که زیبایی را تحت تاثیر قرار می دهد. علت اصلي به وجود آمدن منافذ باز بر روی پوست صورت اين است كه گردو غبار موجود در هوا با چربي روي پوست تركيب شده و مجراي خروجي سبوم يا چربي (که در کنار فولیکول‌های مو وجود دارند) را مسدود مي كند و این چربی ها براي خارج شدن به تدريج روزنه خروجي خود را گشاد كرده و منافذ باز كاملاً مشخصي را روي پوست پديد
مي آورد. همچنین، این چربی ها گاهی حاوی سلول‌های مرده جداره مجرا نیز می باشد ، بنابراین  حجم آن ها زيادتر از حد معمول می شود و برای خارج شدن نیاز به گشادتر کردن منافذ خواهند داشت. شایع‌ترین مناطقی که منافذ باز در آنها دیده می‌شود، روی بینی و پوست اطراف آن و روی گونه‌هاست.

ماسک جو دو سر

جو دوسر یک ماده عالی و طبیعی برای بهبود و زیبایی پوست است. جو دوسر پوست آسیب دیده را تسکین داده، آن را ترمیم نموده و التهاب آن را کاهش می‌دهد. از آنجایی که جو دوسر فاقد گلوتن می‌باشد، یکی از اعجاب انگیزترین پاک کننده‌های طبیعی برای  پوست به شمار می  آید. همچنین تحقیقات پزشکی نشان می‌دهد که جو دوسر برای درمان پوست خشک، حساسیت و خارش پوستی نیز مفید است. ماسک جو دوسر برای لایه برداری ملایم پوست، از بین بردن جوشهای سر سیاه، بستن منافذ باز پوست و برای کنترل چربی اضافی پوست به کار برده می شود.

طرز تهیه ماسک جو دوسر :

برای تهیه این ماسک پنج قاشق چایخوری عسل را با دو قاشق غذاخوری پودر جو دوسر و دو قاشق غذاخوری شیر، خوب مخلوط نموده و به مدت یک ساعت در یخچال نگهداری کنید . قبل از استفاده از ماسک ابتدا پوستتان را با یک پاک کننده ی ملایم شستشو داده  و سپس مقداری از این ماسک را به صورت حرکت دایره ای بر روی پوست قرار داده و اجازه دهید به مدت  ۱۵ الی ۳۰ دقیقه بر روی پوستتان باقی بماند. سپس پوست را با آب سرد بشوئید. می توانید از این ماسک دو بار در هفته تا رسیدن به نتیجه مطلوب استفاده کنید.

ماسک جوش شیرین

جوش شیرین يا همان بي كربنات سديم که به وفور در آشپزخانه ها یافت می شود، نقش مهمی را در دنیای زیبایی بازی می کند. این  ترکیب ارزان قیمت،  انتخابی فوق العاده برای درست کردن محصولات زیبایی  دست ساز خانگی و گزینه ای مناسب برای  مراقبت از مو محسوب می شود. اکثر درمانگران طب سنتی جوش شیرین را به عنوان یک عامل لایه بردار ملایم برای از بین بردن چربی اضافی پوست و همچنین پاکسازی محل هایی از منافذ باز پوست که درون آنها گرد و خاک و مواد چرب با هم مخلوط و باعث بسته شدن روزنه های پوست شده اند به کار می برند، این ماده همچنین در تنظیم ph  و تعادل حالت قلیایی و اسیدی پوست کمک شایانی می کند. برای تهیه ماسک جوش شیرین کافیست یک قاشق چایخوری جوش شیرین را به همراه کمی آب مخلوط کرده و پس از شستشوی پوست با آب و صابون محلول فوق را روی صورت بصورت دورانی  ماساژ داده و پس از ۲ تا ۳ دقیقه پوست را با آب سرد شستشو کنید.

ماسک گوجه فرنگی و لیمو ترش

گوجه فرنگی حاوی اسید سالیسیلیک است که به خشک شدن جوش‌ها کمک نموده و به دلیل قابض بودن سبب جمع شدن چربی اضافه‌ پوست و در نتیجه کاهش جوش‌ها می‌شود. گوجه فرنگی، ویژگی روشن کنندگی دارد که سبب از بین رفتن جای زخم‌های حاصل از دستکاری آکنه نیز می‌گردد.
تهیه ماسک گوجه فرنگی: یک گوجه فرنگی را له کرده و چند قطره آب لیمو ترش به آن اضافه کنید. سپس با کمک یک توپ پنبه ای مخلوط حاصل را روی پوست مالیده و اجازه دهید به مدت ۲۰ الی ۲۵ دقیقه بر روی صورتتان بماند تا کاملا خشک شود.  سپس پوست را با آب سرد بشویید.

ماسک خیار و گلاب

خیار به دلیل اثرات خنک کنندگی به عنوان عصای جادویی برای درمان تمام مشکلات پوستی استفاده می شود و به‌‌‌ خاطر خاصیت پاک کنندگیش پوست را بسیار نرم و لطیف می کند. برای تهیه ماسک خیار یک قاشق چایخوری آب خیار و چهار قطره گلاب را با نصف فنجان آب لیموترش خوب مخلوط کنید و با نوک یک چنگال به خوبی هم بزنید.  سپس آن را برای ۱۵ دقیقه روی پوست گردن و صورت قرار دهید. این ماسک علاوه بر کوچک نمودن منافذ باز پوست باعث شفاف شدن پوست نیز می گردد.

ماسک زردچوبه

پودر زردچوبه سالیان سال برای درمان انواع مشکلات پوستی مورد استفاده قرار گرفته است. این ماده سرشار از خواص بازسازی کننده پوست است. بهترین روش استفاده از زردچوبه برای بستن منافذ پوستی این است که مقداری پودر زردچوبه را با چند قطره آب لیمو ترکیب کنید تا به صورت خمیر درآید. سپس خمیر حاصل را به آرامی بر روی پوستتان بمالید و اجازه دهید تا خشک شود. از این ماسک دو بار در هفته تا رسیدن به نتیجه ی مطلوب استفاده کنید.