اگر شما هم جزءِ آن دسته افرادی هستید که دائما از داشتن مژه های کم پشت و نازک خود اظهار ناراحتی می کنند، بهتر است بدانید که تنها نیستید. زیرا بسیاری از مردم تمایل دارند مژه هایی ضخیم تر و بلندتر داشته باشند.عواملی مانند مسائل ژنتیکی، افزایش سن، بیماری خاص، کمبودهای  تغذیه ای، عفونت چشم و یا تغییرات هورمونی در بدن، اغلب نازک و کم پشت شدن مژه ها را تشدید می کند. همچنین افراد بسیاری در طول روز چشمهایشان را به طور کامل آرایش می کنند بی آنکه در پایان روز آنرا پاک کنند. تمامی این موارد منجر به نازک یا کم پشت شدن مژه ها می گردد.

مراقبت منظم و روزانه، مژه ها را سالم تر می کند و اولین گام برای داشتن مژه های پر پشت و ضخیم است.  همچنین برای تسریع رشد و افزایش ضخامت مژه ها و داشتن مژه هایی زیبا و گیرا می توانید از برخی از داروهای خانگی ساده استفاده کنید. به یاد داشته باشید که هر نوع درمان در افراد مختلف نتایج متفاوتی به همراه دارد. ممکن است بین چند هفته تا چند ماه طول بکشد تا نتیجه مورد نظر را بدست آورید یا حتی ممکن است مجبور شوید بیش از یک روش را برای رسیدن به هدفتان امتحان کنید.

در اینجا ده روش برای داشتن مژه های ضخیم تر و بلندتر را به شما معرفی می کنیم.

روغن کرچک

روغن کرچک حاوی اسید ریکینولیک است که از آن به عنوان یک عامل ضد باکتری و ضد قارچ یاد می کنند که هرگونه  قارچ یا باکتری را از مژه ها دور نگه می دارد.  روغن کرچک مانند یک پوشش عمل کرده و می تواند از ریزش مژه ها جلوگیری کند.      روغن کرچک حاوی مقادر زیادی امگا ۹ است . امگا ۹ موجود در روغن کرچک به درون فولیکول نفوذ کرده، پوست و فولیکول مژه ها را تغذیه می کند. اگر مایلید که مژه ها و ابروهایی ضخیم، پرپشت و درخشان داشته باشید طبق دستور زیر عمل کنید.قبل از رفتن به رختخواب، یک برس ریمل را که از قبل خوب تمیز کرده اید به روغن کرچک آغشته نموده و برس را به آرامی بر روی مژه ها و ابروهایتان بکشید. قبل از انجام این کار  می توانید چند قطره روغن ویتامین E را به روغن کرچک اضافه کنید.  مدت زمان ماندن روغن بر روی ابرها و مژه ها تا صبح است پس با خیال راحت بخوابید. سپس صبح صورتتان را با آب ولرم شستشو دهید.

روش دوم: ۲ قاشق غذا خوری روغن کرچک را با کمی ژل آلوئه ورای تازه مخلوط کرده و آنرا با برس ریمل بر ابروها و مژه هایتان بمالید و صبح روز بعد آن را با آب ولرم شستشو دهید.ربرای دستیابی به نتیجه ی مطلوب هر یک از این روش ها را هرشب به مدت ۲ تا ۳ ماه ادامه دهید.

روغن زیتون

روغن زیتون یک درمان طبیعی شناخته شده برای رشد مژه ها است.  این روغن غنی از ویتامینE  و اسید اولئیک است که مژه ها را تغذیه نموده و حجم آنها را افزایش می دهد.قبل از رفتن به رختخواب، یک برس ریمل مژه و ابرو تمیز را در روغن زیتون فرو کنید.روغن را با دقت بر روی مژه هایتان بمالید دقیقا  همانطور که از ریمل استفاده می کنید. اجازه دهید روغن یک شب بر روی مژه هایتان باقی بماند و صبح آن را با آب گرم بشویید.
بمدت دو تا سه ماه هرشب این روش را تکرار کنید تا نتیجه مورد نظر را بدست آورید.

برس کردن مژه ها

برس کردن مژه ها به تنهایی نیز می تواند به رشد آنها کمک کند.  این کار سبب پاک شدن  ذرات گرد و غبار از سطح پوست شده ، علاوه بر این گردش خون را تسریع نموده و باعث می شود  تا مواد مغذی بیشتری به فولیکولهای مژه برسد.در این روش، چند قطره روغن را  بر روی برس یا شانه مژه بریزید و به طور مستقیم بر روی مژه های خود به ارامی  از سمت ریشه ها رو به بالا  ضربه بزنید . بمدت یک ماه هر شب  دو  دقیقه این کار را انجام دهید تا نتایج دلخواه خود را ببینید.

ماساژ پلک

ماساژ پلک ها باعث رشد مژه ها می شود. این عمل جریان خون را افزایش داده و مواد مغذی بیشتری را به فولیکول ها می رساند .بدین صورت سبب تقویت فولیکول های مژه شده و در نهایت مانع از نازک شدن و شکستگی مژه ها می گردد. بدین منظور، چند قطره روغن زیتون، کرچک یا ویتامین ای را بر روی پلکهایتان قرار دهید .با نوک انگشتان ، از گوشه های چشم به سمت انتهایی پلک ها همراه با حرکات کوچک و دایره ای ماساژ دهید.این روش را بمدت چند ماه هر روز ۵ تا ۷ دقیقه تکرار کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.توجه: قبل از ماساژ پلک ها، دست ها را کاملا شستشو دهید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا گیاهی شگفت انگیز است و استفاده از آن به شما کمک می کند تا مژه هایی بلند و ضخیم داشته باشید. آلوئه ورا غنی از ویتامین و مواد مغذی است که باعث رشد مو و مژه ها می شود. علاوه بر این، این گیاه به آبرسانی پوست کمک شایانی می کند.قبل از رفتن به رختخواب، یک برس ریمل تمیز را به مقداری ژل آلوئه ورا آغشته کنید و سپس برس را از سمت ریشه به انتهای مژه ها بکشید. اجازه دهید تا صبح این ماده بر روی مژه هایتان باقی بماند و صبح روز بعد با آب ولرم صورتتان را شستشو دهید.

روش دوم:  ۱ قاشق چایخوری روغن جوجوبا را با ۱ قاشق چایخوری روغن بابونه و ۱ قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا را مخلوط کنید و آن را به کمک یک برس مژه بر روی مژه های خود بمالید . شما می توانید روزی دوبار از این محلول استفاده کنید و بعد از ۱۵ دقیقه صورتتان را با آب ولرم شستشو دهید.برای کسب نتیجه بهتر به مدت سه ماه این روش  را دنبال کنید.

پوست لیمو

شما می توانید از پوست لیمو برای افزایش حجم مژه ها استفاده کنید. لیمو حاوی ویتامین های C ،  B، اسید فولیک و سایر مواد مغذی است که رشد مژه ها را افزایش می دهد.  همچنین، هنگامی که با روغن زیتون و یا روغن کرچک مخلوط می شود، خواص پاک کنندگی و تحریک کنندگی آن افزایش می یابد

طرز تهیه: پوست تعدادی لیمو را خوب شسته و آن را در آفتاب خشک کنید . یک قاشق غذاخوری پودر پوست لیمو را با کمی  روغن زیتون یا روغن کرچک درظرفی ریخته و اجازه دهید مواد به آرامی با هم مخلوط شوند.
شب قبل از رفتن به رختخواب با استفاده از یک فرچه ریمل، محلول حاصل را روی مژه هایتان بمالید و اجازه دهید تا صبح بر روی پلک هایتان باقی بماند. سپس صبح روز بعد آن را با آب گرم خوب شستشو دهید . تا زمان دستیابی به نتیجه دلخواهتان این روش را ادامه دهید.

تخم مرغ

تخم مرغ غنی از پروتئین است که استفاده ی منظم از آن به داشتن مژه های ضخیم تر و بلند تر کمک می کند.  علاوه بر این تخم مرغ حاوی مقادیر زیادی بیوتین و ویتامین B است که نقشی کلیدی در بهبود بافت کلی مژه هایتان ایفا می کند. طرز تهیه : ۱ تخم مرغ را با ۱ قاشق غذاخوری گلیسیرین خوب مخلوط کنید تا یک بافت خامه ای حاصل شود و با پنبه این مواد را روی مژه هایتان بمالید. پانزده دقیقه به پلک هایتان استراحت دهید و سپس صورتتان را با آب سرد بشوئید. این درمان را ۳ بار در هفته تا رسیدن به نتیجه دلخواه تکرار کنید.

چای سبز

چای سبز یکی دیگر از داروهای موثر برای داشتن مژه هایی بلند و ضخیم است.  چای سبز غنی از فلاونوئیدهاست که موجب تحریک مژه ها و افزایش رشد آنها می گردد. یک فنجان چای سبز نعناع را آماده کرده و آن را خنک کنید. با استفاده از یک توپ پنبه ای چای را روی مژه هایتان بمالید و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه  روی مژه هایتان باقی بماند . سپس صورتتان را با آب سرد شستشو دهید.این روش را دو بار در روز برای ۲ تا ۳ ماه انجام دهید.

شیرنارگیل

شیر نارگیل غنی از پروتئین و چربی های ضروری است که به شما کمک می کند از مژه هایی ضخیم تر و بلند تر بهره مند شوید.  برای استفاده از خواص آن، پنبه ای را در شیر نارگیل فرو کنید و بر روی مژه هایتان بمالید. ده دقیقه در این حالت به مژه هایتان استراحت داده و سپس صورتتان را با آب سرد شستشو دهید.شما می توانید از این روش یک بار یا دوبار در روز به مدت دوماه استفاده کنید تا نتیجه مورد نظر را بدست آورید.

رژیم غذایی مناسب

داشتن یک رژیم سالم و متعادل، یکی دیگر از گام های مهم برای داشتن مژه هایی ضخیم است. پروتئین، ویتامین های  A، B، C ، E و همچنین آهن، روی، مس، منیزیم و سلنیوم  فاکتورهایی هستند که در رشد مو و مژه اهمیت فراوانی دارند.خوب است بدانید جوانه ها منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی برای کمک به رشد مژه ها و ضخیم تر شدن آنها هستند. سعی کنید میوه های تازه مانند سیب، انبه، پاپایا، آووکادو و گریپ فروت را در رژیم غذایی خود قرار دهید. همچنین خوردن سبزیجات سبز مانند اسفناج و کلم بروکلی را فراموش نکنید و در آخر مطمئن شوید که هر روز به میزان کافی مایعات دریافت می کنید.