پوست بزرگترین عضو بدن است  که به طور مداوم سلول های مرده از سطح آن جدا می شوند. این باعث می شود که سلول های جدید و زنده که فرصت حیات دارند از لایه های پایین تر حرکت کنند و به سطح پوست برسند. این نوسازی مداوم ، پوست را جوان، صاف و درخشنده تر می کند. با افزایش سن، روند این چرخه طبیعی کاهش می یابد، که می تواند منجر به انباشت سلول های پوست مرده در لایه بیرونی پوست شود. کند شدن روند این ساخت و ساز باعث می شود پوست شما خسته و تیره تر شود. همچنین منجر به بروز لکه های قهوه ای و خطوط ظریف در سطح پوست می گردد.فقط حمام یا دوش گرفتن برای پاکسازی لایه ی پوست مرده از سطح پوست کافی نیست. لایه برداری هفتگی یکی از بهترین روش ها برای از بین بردن سلول های مرده است و پوست شما را نرم و نرمتر می کند. همچنین استفاده از محصولات مرطوب کننده کمک می کند تا رطوبت به عمق پوست نفوذ کند و همچنین گردش خون را بهبود می بخشد. لایه برداری برای همه انواع پوست ها حتی پوستهای چرب و خشک لازم است. این باید روی صورت و همچنین آرنج، زانو، پا و دیگر مناطق که تمایل به تیره شدن و تاریک شدن دارند، انجام شود. برای داشتن پوستی درخشان نیازی به استفاده از محصولات پاک کننده بر پایه مواد شیمیایی ندارید. در آشپزخانه بسیاری از مواد طبیعی وجود دارد که می تواند به حذف سلول های مرده پوست کمک کند..

در اینجا چند اسکراپ خانگی برای خلاص شدن از سلول های مرده پوست را به شما معرفی می کنیم.

اسکراپ جو دوسر

جو دو سر به عنوان یک عامل طبیعی عالی در پاکسازی انواع مختلف پوست کاربرد دارد. ساپونین موجود در جو دوسر و بافت غلیظ آن به حذف سلول های مرده پوست و حذف چربی اضافی و سایر ناخالصی ها از سطح پوست کمک شایانی می کند. علاوه بر این، ویتامین ها و مواد معدنی در بلغور جو دوسر برای پوست مناسب است و پروتئین موجود در آن مانع از دست دادن آب و نیز حفظ رطوبت پوست می گردد.

طرز تهیه اسکراپ جو دوسر:

روش اول: ۲ قاشق غذاخوری جودوسر را با ۲ قاشق غذاخوری ماست کم چرب و ۱ قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و خمیر بدست آمده را  با استفاده از حرکات دایره ای بر روی سطح  پوست ماساژ دهید و اجازه دهید بمدت ۱۰ تا  ۱۵  دقیقه بر روی پوستتان باقی بماند سپس با آب سرد بشوئید. ترجیحا پس از شستشو پوست خود را خشک کرده و از یک مرطوب کننده سبک استفاده کنید.

روش دوم: ۲ قاشق غذاخوری بلغور جو دوسر را با ۲ تا ۳ قاشق چای خوری عسل، ۲ قاشق چای خوری آب مخلوط کنید خمیر بدست آمده را  به مدت چند دقیقه به آرامی بر روی پوست خود ماساژ داده و اجازه دهید ۱۰ دقیقه بر روی پوستتان بماند سپس صورتتان را با آب سرد بشوئید.

برای بازدهی بهتر می توانید هر کدام از این روش ها را دوبار در هفته تکرار کنید. این اسکراپ طبیعی برای پاکسازی پوست صورت و بدن بسیار مفید است.

اسکراپ شکر و روغن زیتون

ترکیب شکر و روغن زیتون برای تمام پوستها مناسب است. ذرات زبر شکر سلول های مرده را از سطح پوست پاک کرده و روغن زیتون به عنوان یک مرطوب کننده عالی بر روی سطح پوست عمل می کند. این اسکراب می تواند برای تمیز کردن تمام قسمت های بدن، مخصوصا لب های پوسته پوسته شده  مفید باشد.

طرز تهیه اسکراپ شکر و روغن زیتون:

نصف فنجان شکر را با ۲ تا ۳ قاشق غذا خوری روغن زیتون، ۳ قاشق چای خوری عسل و ۱ قاشق غذاخوری آب لیمو  مخلوط کنید. مخلوط حاصل را بر روی پوست خود بمالید و چند دقیقه با استفاده از حرکات دایره ای آن را ماساژ دهید. پس از ۱۰ دقیقه پوستتان را با آب ولرم بشوئید و سپس به آرامی خشک کنید. برای رسیدن به نتیجه دلخواه  دو بار در هفته از این اسکراب استفاده کنید.

اسکراپ  چای سبز

اگر از جمله افرادی هستید که برای سلامتی و تناسب اندامتان چای سبز می نوشید، می توانید در خانه با استفاده از تی بگ های مصرف شده چای سبز یک اسکراب عالی بسازید. بافت خشن برگ چای سبز می تواند سلول های مرده و سایر ناخالصی ها را از سطح پوست حذف کند. علاوه بر این، چای سبز شفافیت و درخشندگی پوست را افزایش می دهد و پوست شما را سالم نگه می دارد.

طرز تهیه اسکراپ چای سبز:

محتویات ۱ یا ۲ کیسه چای سبز را داخل یک کاسه بریزید و به آن ۲ تا ۳ قاشق چای خوری عسل اضافه نموده و خوب مخلوط کنید، سپس ماسک را با یه قلم موی نرم بر روی پوستتان بمالید و اجازه دهید اسکراب به مدت ۱۰ دقیقه روی صورتتان بماند.
سپس پوستتان را با آب ولرم شستشو دهید . شما میتوانید هفته ای ۲ بار از این اسکراپ استفاده کنید.

اسکراپ قهوه :

زمانی که شما نیاز به یک لایه بردار قوی برای ازبین بردن سلول های مرده پوستتان دارید، یک انتخاب هوشمندانه، استفاده از قهوه است.پودر قهوه کمک می کند سلولهای مرده پوست از بین بروند. همچنین از تولید سلول های جدید حمایت میکند. علاوه بر این، فلاونول موجود در قهوه کمک می کند تا بافت آسیب دیده پوست ترمیم شود و آن را درخشان می سازد.

طرز تهیه اسکراپ قهوه:

۳ قاشق غذاخوری قهوه را با ۱ قاشق غذاخوری عسل، ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون یا روغن بادام و ۱ قاشق غذاخوری شکر خوب مخلوط کنید. اسکراپ بدست آمده را بر روی نواحی مختلف پوست مانند صورت، گردن، زانو و آرنج بمالید و با استفاده از حرکات ملایم و دایره ای ماساژ دهید. اجازه دهید اسکراپ به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بر روی پوستتان باقی بماند. سپس آن را با آب گرم بشویید و پوستتان را خشک کنید. شما میتوانید یک بار در هفته از این اسکراب استفاده نمائید.

اسکراپ بادام و عسل

بادام یک درمان عالی برای پوست شماست. بادام غنی از ویتامین های A  ، E و آنتی اکسیدان است. علاوه بر این، بادام حاوی چربی های سالم است که به حفظ پوست سالم و جوان کمک می کند.۱۰ عدد بادام را خوب بشوئید. برای نتیجه گیری بهتر بادامها را بمدت یک روز در شیر خیس کنید. صبح روز بعد، پوست بادام ها را کنده و آنها را آسیاب کنید و با ۲ قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید . این خمیر را روی صورت و گردن خودمالیده و برای مدت ۱۰ دقیقه آن را بصورت حرکات دایره ای بر روی پوستتان ماساژ دهید و پوستتان را با آب ولرم بشوئید. برای نتیجه گیری بهتر میتوانید از  اسکراب بادام و عسل ۲ تا ۳ بار در هفته استفاده کنید.

اسکراپ پوست پرتقال

پس از خوردن پرتقال، پوستش را دور نریزید. پوستهای پرتقال را برای چند روز زیر نور آفتاب خشک کنید، سپس آنها را به شکل پودری درآورده و برای مراقبت از پوست خود استفاده کنید.پودر پوست پرتقال به دلیل داشتن بافتی خشن و ساینده به عنوان یک لایه بردار طبیعی عمل می کند. این خاصیت پوست پرتقال می تواند به حذف سلول های  پوست مرده پوست شما کمک کند. به علاوه، پوست پرتقال حاوی مقادیر بسیاری آنتی اکسیدان و ویتامین C  می باشد که باعث جوان سازی و شفافیت  پوست  می گردد.

طرز تهیه:

مقداری پودر پوست پرتقال را با کمی ماست کم چرب مخلوط نمائید تا خمیری صاف و یکنواخت به دست آید. خمیر حاصل را را به صورت و گردن خود مالیده و اجازه دهید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بر روی پوستتان بماند و خشک شود سپس دستهایتان را کمی مرطوب نموده و با استفاده از حرکات دایره ای پوست را پاک کنید.
شما می توانید ازین اسکراپ لایه بردار یک بار در هفته استفاده کنید .