یکی از مشکلات بسیار رایج در میان افراد به ویژه در میان نوجوانان و زنانی که در آستانه ی یائسگی قراردارند آکنه می باشد.آکنه اغلب به دلیل عدم تعادل هورمونی در بدن رخ می دهد. تغییرات هورمونی باعث می شود غدد چربی بیشتر از حد نرمال چربی ترشح کند که این مساله باعث مسدود شدن منافذ پوست و نهایتا منجر به رشد باکتری ها می شود.

معالجه آکنه دشوار نیست اما زمانی که زخم های ناشی از فشرده شدن و دستکاری اکنه ها بر روی سطح پوست پدیدار می شود، روند درمان را حاد میکند. زخم های آکنه را می توان بر روی هر نوع پوستی پیدا کرد. این زخم ها معمولا قرمز یا قهوه ای تیره یا حتی یک بافت نازک و بدون پوست است.درمان زخم های ناشی از آکنه بسته به شدت و جراحت وارد به سطح پوست می توانند هفته ها، ماه ها یا بیشتر طول بکشد. برای مقابله با این زخم های شدید، بسیاری از افراد به کرم های شیمیایی گران قیمت و متخصصان پوست و زیبایی متکی هستند. در صورتی که برای درمان این زخمها برخی از داروهای خانگی به مراتب راهکار موثرتر و کم هزینه تری می باشد.استفاده از داروهای خانگی ممکن است ظرف یک روز نتیجه ندهند، اما دست کم ایمن و بدون عوارض جانبی هستند. توجه داشته باشید که قبل از شروع درمانهای خانگی در وهله ی اول باید صبر داشته باشید.

در اینجا پنج روش موثر برای خلاص شدن از زخم های آکنه را به شما معرفی می کنیم.

آلوئه ورا

به دلیل خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی، این گیاه یک عنصر طبیعی حذف اسکار یا چای زخم به شمار می رود. همچنین بعنوان یک نرم کننده طبیعی، کمک می کند تا پوست آسیب دیده بهبود یافته و سبب افزایش رشد پوست سالم می شود.

نحوه مصرف:

روش اول: یک برگ آلوئه ورا را بردارید و ژل آن را خارج کنید. ژل را روی زخم هایتان مالیده  و پوستتان را با حرکات دایره ای ماساژ دهید. اجازه دهید ژل ۳۰ دقیقه برروی پوستتان باقی بماند. سپس صورتتان را با آب سرد بشوئید. این روش را ۲ تا ۳ بار در روز تا بهبود زخمها انجام دهید.

روش دوم:  ۱ قاشق غذاخوری از ژل آلوئه ورای تازه را با ۲ یا ۳ قطره اسانس روغن چای مخلوط کنید و آن را به نقاط آسیب دیده پوست بمالید. اجازه دهید این محلول ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بر روی پوستتان بماند سپس با آب سرد آن را بشویید. روزی یک بار تا رسیدن به نتیجه دلخواه این روش را دنبال کنید.توجه: آلوئه ورا ممکن است به طور صد درصد زخمهای قدیمی را بهبود نبخشد.

لیمو

لیمو یکی از یک سفید کننده های طبیعی بشمار می آید و هر نوع جای زخمی را که بر روی پوست شماست روشن و کم رنگ می کند .استفاده مداوم از لیمو سلول های مرده پوست را حذف کرده، رشد سلول های پوستی جدید را افزایش می دهد و سبب افزایش خاصیت الاستیسیته یا کششی پوست می گردد.همچنین ویتامین C  موجود در لیمو به بازسازی کلاژن کمک می کند.شما می توانید هرکدام از موارد زیر را که مایل بودید برای روشن شدن پوست و کم رنگ نمودن جای زخم ها و جوش ها استفاده کنید.

روش اول: با استفاده از نوک انگشتان خود و یا یک توپ پنبه ای، آب یک لیموی تازه را به طور مستقیم بر روی زخم های خود بمالید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه بر روی صورتتان باقی بماند. سپس آن را با آب سرد بشویید. این روش را ۱ یا ۲ بار در روز تا رسیدن به نتیجه دلخواه ادامه دهید.

روش دوم: مقدار معینی آب لیمو و عسل را باهم مخلوط نموده و با استفاده از یک توپ پنبه ای بر روی نواحی آسیب دیده پوستتان بمالید و اجازه دهید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بر روی پوستتان بماند سپس با آب ولرم بشویید و خشک کنید. این کار را یکبار در روز تا رسیدن به نتیجه دلخواه انجام دهید.

روش سوم: یک قاشق چایخوری آب لیمو را با یک قاشق چای خوری روغن ویتامین E مخلوط کنید و شب ها قبل از خواب محلول فوق را به زخم های آکنه خود بمالید و صبح روز بعد آن را بشویید. این کار را شبی یک بار انجام دهید.توجه داشته باشید که پس از مصرف آب لیمو روی پوست خود هرگز در معرض نور خورشید قرار نگیرید.

سرکه سیب

ویژگی اسیدی سرکه سیب کمک می کند تا رنگ پوست شفاف و درخشان شود، در نتیجه باعث کاهش چشمگیر لکه های ناشی از زخم های آکنه می گردد. همچنین استفاده ی مداوم از سرکه سیب باعث تولید کلاژن و حذف سلول های مرده پوست می شود. علاوه بر این، بدلیل خاصیت ضد باکتریایی از ایجاد آکنه بیشتر در آینده جلوگیری می کند.

روش اول: میزان معینی از سرکه سیب و آب را با هم مخلوط کنید و با کمک یک توپ پنبه ای محلول را  روی زخم ها بمالید. اجازه دهید این محلول به مدت ۵ دقیقه روی صورتتان بماند سپس آن را با آب سرد بشوئید. این کار را یک بار در روز تا رسیدن به نتیجه مطلوب انجام دهید.

روش دوم: ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب را با ½ فنجان آب و ۲ قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و با استفاده از پنبه آن را بر روی زخمهای ناشی از آکنه بمالید. اجازه دهید این مخلوط به مدت  ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی زخمها بماند سپس آن را با آب ولرم بشوئید. می توانید از این روش درمان یکبار در روز استفاده کنید.

ویتامین E

یکی دیگر از راههای درمان آسان برای زخم های آکنه استفاده از ویتامین  E است. ویتامین E آنتی اکسیدانی موثر است که می تواند به کاهش زخم ها کمک کند. استفاده مداوم از این ویتامین، پوست را مرطوب نگه می دارد و بافت های  آسیب دیده را ترمیم نموده تا جائی که زخم ها به حداقل برسند.

روش اول: به سادگی یک کپسول ویتامین E را سوراخ کرده و محتویات آن را مستقیما بر روی نواحی آسیب دیده  پوست بمالید از این روش  ۲ یا ۳ بار در روز تا رسیدن به نتیجه دلخواه استفاده کنید.

روش دوم: محتویات ۱ کپسول ویتامین E را با ۱ قاشق چایخوری روغن کرچک مخلوط کنید و قبل از رفتن به رختخواب، بر روی قسمت های آسیب دیده پوست بمالید و صبح روز بعد صورتتان را بشویید. این روش را تا زمانی که جای زخم هایتان از بین برود تکرار کنید.

روغن نارگیل

استفاده روزانه از روغن نارگیل علاوه بر مرطوب نگه داشتن  پوست آن را به طور مناسب هیدراته (آبرسانی) می کند و باعث می شود که زخم ها کمرنگ شده و کمتر به چشم بیایند.روش اول: مقداری روغن نارگیل را به طور مستقیم بر روی زخم ها مالیده و منطقه آسیب دیده را برای ۵ تا ۱۰ دقیقه به آرامی ماساژ دهید. اجازه دهید روغن نارگیل یک ساعت بر روی پوستتان باقی بماند سپس صورتتان را با آب ولرم بشوئید.

روش دوم: چند قطره روغن اسطوخودوس را با ۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کنید و آن را بر روی نواحی آسیب دیده پوستتان بمالید و به آرامی به مدت چند دقیقه ماساژ دهید. اجازه دهید این محلول به مدت ۳۰ دقیقه روی پوستتان بماند سپس آن را با آب گرم شستشو دهید.