اولین اتفاق ناخوشایند برای تمامی کسانی که بطور ناگهانی طی رژیم های سخت وزن زیادی از دست میدهند افتادگی و چروک شدن پوست نواحی مختلف بدن است. با از دست دادن چربی‌های اضافی، پوست بدن شل شده و شبیه به لباس گشادی می گردد! این یک قاعده کلی است. پس لازم نیست بترسید، زیرا پوست شما یک عضو زنده است و به‌ مرور زمان به شکل ایده آل خود تبدیل شده و متناسب با اندام جدیدتان خواهد شد. اما این مساله یک فرآیند زمان بَر است و ممکن است بیش از دو سال طول بکشد.

ما در این مقاله راه‌هایی برای تسریع این فرآیند به شما پیشنهاد میکنیم:

  • وزن خود را خیلی زود و ناگهانی کاهش ندهید.

علاوه بر کاهش وزن، عوامل دیگری مانند سن، تغذیه نامناسب، کم‌آبی بدن، قرار داشتن بیش ‌ازحد در معرض آفتاب و سیگار کشیدن می‌توانند بر خاصیت کشسانی پوست اثر بگذارند.

رژیم‌های سخت به ‌سرعت به جای چربی عضلات را از بین می‌برند. تحلیل عضلات اولین ره آورد رژیم های ناگهانی و سخت و غیراصولی است. ساختار عضلانی که پوست شما را روی بدنتان نگاه می‌دارد، از بین می‌رود و چربی‌های باقی‌مانده پوست را منبسط می‌کنند.

برای غلبه بر این مساله و داشتن پوستی سفت پس از کاهش وزن، پیشنهاد می شود که هفته‌ای حداکثر ۱ کیلو وزن کم کنید. برنامه شما برای کاهش وزن حتماً باید شامل ورزش‌های وزنه‌برداری باشد تا عضله‌های خود را از دست ندهید.

  • نوشیدن آب کافی

همانطور که می دانید دو سوم حجم بدن از آب تشکیل شده است و آب عنصری حیاتی برای حفظ کشش و انعطاف پوست است. پس به یاد داشته باشید که روزانه حداقل دو لیتر آب مصرف کنید. نکته قابل توجه این است که نوشیدنی های حاوی کافئین نظیر انواع قهوه، چای و آب میوه هرگز جای آب را برای بدن نمی گیرند.

  • تغذیه مناسب

کلاژن عنصری ضروری درحفظ سلامت پوست است که خاصیت کشسانی پوست را تعیین میکند. گروه سبزیجات رنگی و غذاهای سرشار از پروتئین مانند پنیر، شیر، حبوبات، دانه‌های روغنی مثل انواع آجیل و ماهی همگی حاوی کلاژن بوده و همچنین سرشار از چربی‌هایی هستند که سلامت پوست را حفظ می‌کنند.

برای جذب مطلوب ۱۰۰ تا ۲۰۰ کالری، این منابع پروتئینی را بلافاصله پس از ورزش مصرف کنید.

  • مراقبت از پوست

تغذیه و مراقبت از پوست بسیار مهم است. لایه‌برداری روزانه از پوست سلول‌های مرده را حذف می‌کند و سبب افزایش گردش خون در پوست می‌شود. همچنین حمام داغ بانمک دریایی و مواد معدنی پوست را بهبود می‌بخشند. مصرف مداوم ماسک های گیاهی حاوی آلوئه ورا، ویتامین  C، پروتئین سویا، ویتامین E ویتامین A سبب تشکیل هورمون‌های کلاژن و بالا رفتن میزان الاستیسیته در پوست می‌شوند.

طرز ساخت چند ماسک خانگی

  • ماسک موز و آب لیمو

موز یکی از میوه های تقریبا چهارفصل است که به راحتی در دسترس همگان قرار دارد. برای تهیه این ماسک که تاثیر فراوانی در پیشگیری از افتادگی پوست دارد، کافیست نصف موز له شده را را با نصف  قاشق چایخوری عسل و ۱ قاشق چایخوری آب لیمو خوب مخلوط کرده و برای مدت ۲۰ دقیقه روی پوست صورت قرار دهید و سپس صورت را آبکشی کنید. این ماسک برای پوستهای چرب بسیار مفید است.

  • ماسک عسل و آب لیمو

عسل علاوه بر خواص غذایی و دارویی، یکی از قدیمی‌ترین مواد طبیعی موثر و مفید برای زیبایی و شادابی پوست است. عسل رطوبت لازم را برای پوست فراهم نموده و خشکی پوست را از بین می برد. همچنین ﺩﺍﺭﺍﯼ ﺗﺮﮐﯿﺒﺎﺕ ﺁﻧﺘﯽﺍﮐﺴﯿﺪﺍﻥ ﻭ ﺿﺪ ﺍﻓﺘﺎﺩﮔﯽ ﭘﻮﺳﺖ ﺍﺳﺖ.

نحوه ی استفاده: ﯾﮏ ﻗﺎﺷﻖ ﻋﺴﻞ ﺭﺍ ﺑﺎ ﭼﻨﺪ ﻗﻄﺮﻩ آﺑﻠﯿﻤﻮ ﻭ ﭼﻨﺪ ﻗﻄﺮﻩ ﺭﻭﻏﻦ ﮐﻨﺠﺪ ﯾﺎ روغن ﺯﯾﺘﻮﻥ را خوب مخلوط نموده  ﻭ ﺑﻪ پوستتان  ﺑﻤﺎﻟﯿﺪ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ۱۵ ﺩﻗﯿﻘﻪ با آب ولرم ﺑﺸﻮیید. این روش را ۳ بار در هفته انجام دهید.

  • ماسک روغن اوسرین یا لانولین الکل

ویتامین های موجود در این ماسک، باعث درمان افتادگی پوست شده و شادابی را به آن بازمی گرداند.

طرز تهیه: روغن زیتون ۵ قاشق غذاخوری، پودر سویای خام  ۲ قاشق غذاخوری، روغن اوسرین  ۸ قاشق غذاخوری، عسل ۳ قاشق غذاخوری

طرز تهیه: ابتدا سویا را با روغن زیتون داخل یک ظرف شیشه ای تیره ریخته و به مدت یک هفته در یک جای تاریک و گرم نگه دارید. سپس با استفاده از یک تنظیف آن را صاف کنید و مخلوط بدست آمده  را به روغن اوسرین بیافزائید. سپس عسل را کم کم به آن افزوده و کاملا هم بزنید.

این ماسک را هفته ای دو تا سه بار، به مدت ده تا پانزده دقیقه روی پوست خود مالیده و سپس با آب ولرم بشوئید. در انتها، بعد از شستشو صورت را کمپرس سرد کنید. بهتر است این روش را شب ها قبل از خواب انجام دهید و بعد پوستتان را با کرم مناسبی مرطوب کرده و به آرامی ماساژ دهید.