همانطور که می دانیم، رشد مو فرآیندی زمان بر است. موها به طور متوسط در هر ماه حدود نیم اینچ یا ۱٫۲ سانتی متر رشد میکنند. سلامت عمومی، رفاه و عوامل ژنتیکی بر میزان رشد مو تاثیر میگذارد.
شما می توانید با داشتن رژیم غذایی مناسب و مراقبت از مو ، رشد موهای خود را افزایش دهید و همچنین موهای سالمی داشته باشید. برخی از گیاهان نقش موثری در فرایند رشد مو دارند. ما در این مقاله ، ده روش برتر برای کمک به رشد سریع موها را به شما معرفی می کنیم.

رژیم غذایی سالم

داشتن یک رژیم غذایی سالم حاوی پروتئین و ویتامین ها و مواد معدنی حیاتی برای رشد مو ضروری است. انتخاب مواد غذایی با ویتامین A، B، C و E، آهن، روی، مس، منیزیم و سلنیوم و به ویژه ویتامین B-complex بسیار مهم است .
بنابراین مصرف مواد غذائی متنوع مانند شیر، پنیر، ماست، مرغ، تخم مرغ، دانه غلات، ماهی سالمون، اسفناج، انواع کلم بخصوص کلم بروکلی، فلفل، جعفری، گریپ فروت، آووکادو، نان قهوه ای، جو دوسر و همچنین آبمیوه و آب سبزیجات نارنجی رنگ مانند گریپ فروت، هویج، چغندر و کاهو رشد موها را تحت تاثیر قرار داده و نتایج شگفت انگیزی به همراه دارد.
روغن ماهی، دانه های کتان، گردو، لوبیا، کدو حلوائی، روغن زیتون و سایر غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ نیز برای رشد مو مفید است، زیرا حدود ۳ درصد ساقه مو از اسیدهای چرب امگا ۳ تشکیل شده است.
اجتناب از کمبود های تغذیه ای نظیر کمبود ویتامین E و روی که منجر به نازک شدن و از بین رفتن تدریجی مو می گردد، یکی دیگر از راههای موثر در داشتن موهایی بلند است.

درمان با روغن کرچک

روغن کرچک غنی از ویتامین E و اسیدهای چرب ضروری، به ویژه اسیدهای چرب امگا -۹است که به طور طبیعی باعث رشد مو می شود.
همانطور که می دانید این روغن کاملا چسبناک است. برای استفاده میزان معینی از روغن کرچک را با مقدار مشابه از روغن نارگیل، زیتون یا روغن بادام مخلوط کنید و پوست سر خود را با آن ماساژ داده و آن را ۳۰ تا ۴۵ دقیقه روی موهایتان نگه دارید و بعد موهایتان را شامپو کنید.شما می توانید بجای روغن های گفته شد از روغن های اسانس دار، به خصوص رزماری، نعناع، ​​اکالیپتوس، اسطوخدوس، و یا روغن آویشن در ترکیب با روغن کرچک استفاده کنید.

پوست سر خود را ماساژ دهید

با استفاده از انگشتانتان بمدت پنج دقیقه پوست سرتان را ماساژ دهید. این کار موجب تحریک و افزایش شدت جریان خون به پوست سر می شود که به نوبه خود فولیکول های مو را تحریک می کند که نهایتا منجر به رشد سریع موها میگردد.
علاوه بر این، استفاده از روغن گرم برای ماساژ سر و موها و همچنین استفاده از ماسک های مغذی به صورت هفته ای یک بار، توصیه می شود. به این ترتیب که روغن زیتون یا نارگیل را روی حرارت گذاشته تا گرما وارد آن شود. سپس یا انگشتان دست روغن گرم را به مدت سه تا پنج دقیقه به صورت دایره ای بر روی پوست سر خود بمالید و بعد موهای خود را بشویید.

برعکس کردن سر و موها

این روش یکی از آسانترین و محبوب ترین روشها برای رشد سریع مو هاست. فقط کافیست سرتان را به پایین خم کرده و موهای خود را روزانه دو تا چهار دقیقه به سمت پایین بچرخانید. اعتقاد بر این است که این روش به بهبود گردش خون کمک شایانی می کنند.

 استرس ممنوع

استرس یکی از مهمترین عوامل موثر در ریزش مو است. پزشکان معتقدند که استرس می تواند چرخه طبیعی رشد مو را مختل کند و باعث شود موها وارد فاز استراحت شوند. بنابراین، هنگامی که در تلاش برای رشد سریع موهایتان هستید، استرس را در زندگی خود به حداقل برسانید.
برای مدیریت استرس، می توانید از مدیتیشن، تمرینات تنفسی یا سایر تکنیک های آرام سازی استفاده کنید.