تحقیقات زیادی در زمینه اثرات گیاهان بر روی پوست انجام شده است و بر طبق این تحقیقات مشخص شد عصاره گیاهان می توانند از پوست در برابر آفتاب سوختگی و اشعه فرابنفش محافظت کنند.
در فصل تابستان پیش از اینکه به فضای باز و در معرض پرتوهای خورشید بروید، مطمئنا به سراغ کرم های ضد آفتاب خواهید رفت و گرنه می بایست ریسک آفتاب سوختگی در کوتاه مدت و همچنین خطر ابتلا به سرطان پوست را بپذیرید.

اما راه هائی وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانید در برابر اشعه UV در امان بمانید و از شر محصولات شیمیائی نیز خلاص شوید.
تحقیقات دانشمندان در زمینه سلامت و بهداشت پوست نشان داد ترکیباتی در گیاهان مختلف وجود دارد که می تواند تا حد زیادی از اثرات اشعه های مضر خورشید جلوگیری کنند. به عنوان مثال می توان از گیاه جنسینگ (Asian Jinseng) و نوعی گیاه از خانواده سرخس ها به نام Golden serpent fern نام برد.

در حالیکه بسیاری از شرکت های داروئی استفاده از ضد آفتاب ها را مفید می دانند، مطالعات جدید حاکی از آن است که عصاره این گیاهان چه به صورت خوراکی و چه به صورت کرم ، می توانند اثرات مخرب پرتو UV و آفتاب سوختگی را کنترل کنند.
گیاه Golden serpent fern، همانطور که پیش تر ذکر شد، نوعی سرخس است که به صورت خودرو و وحشی در نواحی فلوریدا و جورجیا و معمولا در مرکز و جنوب آمریکا یافت می شود. (که به Calaguala معروف است) این گیاه در درمان برخی التهابات استفاده می شود و می توان از آن برای محافظت در برابر افتاب استفاده کرد.
در یک آزمایش، به ۹ نفر از این گیاه (به صورت خوراکی) داده شد و از آن ها خواسته شد در برابر اشعه UV قرار بگیرند. ۲۴ ساعت بعد، این افراد نسبت به گروهی که از گیاه استفاده نکرده بودند، میزان آفتاب سوختگی کمتری مشاهده شد و هنگامی که پوستشان در زیر میکروسکوپ بررسی شد، میزان التهابات پوستی کمتری در پوست آن ها دیده شد.
در آزمایش بعدی شدت پرتو UV سه برابر شد و نتیجه جالبی به دست آمد. محققان دریافتند آنتی اکسیدان های موجود در این گونه از سرخس ها که شامل اسیدهای فنولیک و هیدروکسی سینامیک می باشد، می تواند از پوست در سطح مولکولی محافظت کند.

در این باره آزمایش دیگری نیز انجام شد. و در پی آن مشخص شد موادی موسوم به پلی فنول ها که در چای سبز موجود هستند، می توانند از پوست شما در برابر اشعه خورشید محافظت کنند. شرکت کنندگانی که نوشیدنی چای سبز را هر روز و به مدت چند ماه استفاده کردند، در معرض اشعه های فرابنفش شدید تر قرار گرفتند و پس از گذشت شش هفته، نتیجه آزمایش بررسی شد. این افراد در مقایسه با گروه دیگری که در این مدت به جای چای سبز، آب نوشیده بودند و در معرض نور ملایم تری قرار گرفته بودند، به میزان ۱۶% کمتر دچار آفتاب سوختگی شده بودند و این عدد پس از گذشت ۱۲ هفته به ۲۵% افزایش پیدا کرد.
البته این آزمایش با استفاده مستقیم عصاره چای سبز بر روی پوست نیز انجام شد و پس از قرار گرفتن در برابر اشعه فرابنفش، مشخص شد سلول های موجود در بافت پوستی کمتر دچار سوختن و تخریب DNA شده اند.

قرارگرفتن بیش از حد در معرض اشعه UV آن هم در دراز مدت، علاوه بر سوختگی پوست به پیری پوست نیز می انجامد. پیری پوست عبارت است از تخریب تدریجی پوست که هم از طریق فرایندهای طبیعی از جمله چین و چروک، لکه های ناشی از افزایش سن و شل شدن پوست و هم از طریق کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن و یا جهش ژنتیکی به وجود می آید.
در آزمایشی که بر روی موش ها انجام شد، ترکیباتی از ریشه گیاه جنسینگ به طور مستقیم بر روی پوست اعمال شد. با قرار گرفتن در معرض پرتو فرا بنفش به مدت طولانی، مشخص شد چین و چروک های کمتری در حال شکل گیری اند و حالت شل شدگی پوست نیز کاهش یافته است.
در آزمایشی که بر روی افرادی که علائم پیری پوست در آن ها مشهود بود، ترکیبی از جنسینگ قرمز به صورت روزانه مصرف شد و با گذشت زمان مشخص شد چروک ها به میزان زیادی کاهش پیدا کرده اند.

در پایان به شما توصیه می شود، استفاده از ضد آفتابتان را متوقف نکنید. تمامی این آزمایشات بر روی افراد محدودی تست شده اند و آزمایشات موش ها نیز برای انسان ها کاربردی نیست. اما به یاد داشته باشید مراقبت از پوست در برابر اشعه های زیان آور خورشید، توسط گیاهانی که تغذیه می کنید هم انجام می شود و در آینده ای نزدیک می توانید انواع عصاره های خوراکی و یا کرم های گیاهی را جایگزین کرم های ضد آفتاب شیمیائی کنید.