یکی از بزرگترین نگرانی های افراد مخصوصا افرادی که پوستی چرب دارند ایجاد منافذ باز و بزرگ روی پوست است که در نهایت می تواند به مشکلاتی مانند آکنه و جوش های سر سیاه پوست منجر شود. ترشح چربی بیش از حد و آغشته شدن آن با ذرات گرد و خاک و باکتری ها، منافذ پوست را مسدود می کند و بدتر از همه این است که  ترشح چربی زیاد منافذ را قابل مشاهده تر و حتی بزرگتر می کند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت  طولانی نیز می تواند باعث افزایش منافذ باز پوست شود، زیرا میزان کلاژن را کاهش می دهد و در نتیجه کاهش کلاژن، خاصیت کشسانی دیواره های این منافذ در سطح پوست نیز کمتر شده و منافذ بزرگتر می شوند. به طور مشابه، منافذ باز با افزایش سن افزایش می یابد که دلیل اصلی آن می تواند از دست دادن خاصیت کشسانی پوست باشد.

در اینجا چند درمان آسان برای برطرف نمودن منافذ باز پوست را به شما معرفی می کنیم:

  • یخ

یخ به عنوان یک درمان ساده و موثر خانگی به منظور کاهش حجم منافذ پوست و افزایش میزان سفتی پوست به کار می رود. یخ اغلب به منظور خنک سازی و جمع کردن منافذ بزرگ سطح پوست قبل از آرایش استفاده می شود. همچنین، این ماده، گردش خون را تحریک نموده و پوست را تقویت می کند.

در این روش کافیست یک تکه یخ را لای یک دستمال نخی بپیچید و آن را روی سطح پوست خود نگه دارید و اجازه دهید که یخ به مدت ۳ دقیقه بر روی پوستتان باقی بماند. برای رسیدن به نتیجه ی مطلوب این روش را  چند بار در روز انجام دهید.

در روش دوم استفاده می توانید به صورت متناوب، صورتتان را سه بار در روز با آب مخلوط با یخ شستشو دهید. برای کسب مزایای بهتر این روش، توصیه می شود آب را همراه با تکه های میوه، چای سبز یا گل رز منجمد کنید.

  • سرکه سیب

سرکه در طب سنتی به عنوان یک تونر طبیعی برای پاکسازی پوست به کار می رود. بنابراین، چربی پوست شما را کاهش داده و باعث بسته شدن منافذ بزرگ پوست می شود.

سرکه سیب همچنین توازن pH پوست را تنظیم می نماید. علاوه بر این، دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است که به درمان آکنه کمک می کند.

در این روش ابتدا سرکه سیب قرمز را با کمی آب خوب مخلوط کنید. یک توپ پنبه ای کوچک را در محلول خیس کنید و روی صورت خود بمالید. اجازه دهید محلول فوق بمدت ۵ دقیقه بر روی صورتتان باقی بماند، سپس آن را بشویید. برای به دست آوردن نتایج مطلوب تر، هر روز بعد از تمیز کردن صورت خود از این روش درمان استفاده کنید.

  • سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ نیز یک از مواد طبیعی است که برای درمان منافذ باز پوست مورد استفاده قرار می گیرد و پوست را پاکسازی می کند. همچنین ماسک سفید تخم مرغ در کاهش چربی پوست بسیار موثر است.

در این روش سفید تخم مرغ را بطور یکنواخت روی صورت خود بمالید و اجازه دهید کاملا خشک شود. سپس آن را با آب ولرم بشویید. برای کسب نتیجه مطلوب این کار را یک بار یا دو بار در هفته به طور منظم انجام دهید.

روش دوم: آب نصف یک لیمو ترش را با دو عدد سفیده تخم مرغ خوب مخلوط کنید و آن را روی صورت خود قرار دهید. اجازه دهید این مخلوط حدود ۱۰ دقیقه و یا تا زمانی که کاملا خشک شود بر روی پوستتان باقی بماند. سپس آن را با آب سرد شستشو دهید. برای کسب نتیجه مطلوب این عمل را به مدت ۲ ماه، سه بار در هفته تکرار کنید.

روش سوم: روش دیگر این است که یک عدد سفیده  تخم مرغ را با دو قاشق غذاخوری آب لیمو و بلغور جو دوسر خوب مخلوط کنید و آن را به مدت ۳۰ دقیقه روی صورت خود قرار دهید و در نهایت صورتتان را به آرامی با آب سرد شستشو دهید. برای بدست آوردن نتیجه ی دلخواه به مدت یک ماه، دو بار در هفته این روش درمان را تکرار کنید.

در ادامه بخوانید : عوامل ژنتیکی، استرس، و روش های غیر اصولی مراقبت از پوست به افزایش منافذ باز پوست منجر می شود. امروزه محصولات آرایشی متنوعی برای برطرف نمودن منافذ باز تولید شده  است که اکثرا جنبه تبلیغاتی دارند. با این حال به یاد داشته باشید که این منافذ بخشی طبیعی از پوست شما هستند و نمی توانند به طور کامل از بین بروند. توصیه می شود قبل از اقدام به خرید این محصولات گران قیمت آرایشی برخی از روش های درمان های ارزان قیمت، آسان و طبیعی را امتحان کنید.

در ادامه، با قسمت دوم درمان های خانگی برای برطرف نمودن منافذ باز پوست آشنا خواهید شد:

  • اسکراب شکر

اسکراب شکر می تواند به کاهش حجم منافذ باز پوست کمک شایانی کند.  زیرا سلول های مرده پوست را از سطح پوست می زداید و چربی اضافی و ناخالصی های پوست را از بین می برد.

روش اول: دو قاشق غذاخوری شکر را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و چند قطره آب لیمو به خوبی مخلوط کنید. مخلوط بدست آمده را به آرامی بر روی پوستتان بمالید و اجازه دهید به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بر روی پوستتان باقی بماند در همین زمان با انگشتان دستتان آرام بصورت دورانی پوست صورت را ماساژ دهید. سپس پوستتان را با آب سرد بشوئید. از این روش به طور منظم، یک یا دو بار در هفته استفاده کنید.

روش دوم: یک قاشق غذاخوری شکر را با یک قاشق غذاخوری آب لیمو مخلوط کنید و به آرامی آن را روی صورت خود بمالید و بگذارید این مخلوط به مدت ۱۰ دقیقه روی صورتتان بماند سپس آن را با آب ولرم بشویید. این روش را حداقل به مدت یک ماه، دو بار در هفته انجام دهید.

همچنین می توانید مقادیر مساوی از عسل، آب لیمو و شکر را ترکیب نموده و پوست خود را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه با آن ماساژ دهید و سپس صورتتان را بشوئید. برای رسیدن به نتیجه ی دلخواه یک یا دو بار در هفته به مدت یک ماه این روش را تکرار کنید.

  • آب لیمو

آب لیمو حاوی اسید سیتریک است که پوست شما را پاکسازی و شفاف می کند و همچنین منافذ باز پوست را به حداقل می رساند. آب لیمو به روشن تر شدن رنگ پوست شما کمک می کند و لک های قهوه ای را به حداقل می رساند.

روش اول: یک قاشق چای خوری عسل را با آب یک عدد لیموی تازه مخلوطه کنید و آن را روی پوست خود بمالید و اجازه دهید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوستتان باقی بماند. سپس صورتتان را با آب ولرم بشوئید. این روش را روزی یکبار تا رسیدن به نتیجه ی دلخواه تکرار کنید.

روش دوم:  مخلوطی از دو قاشق غذاخوری آب لیمو و آب گوجه فرنگی را به کمک یک توپ پنبه ای بر روی پوستتان مالیده، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به پوستتان استراحت داده و پس از آن صورتتان را با آب سرد بشوئید.  برای دریافت نتایج مطلوب روزانه یکبار و حداقل به مدت یک ماه این روش درمان را تکرار کنید. روش سوم: می توانید ترکیبی از یک قاشق چای خوری آب لیمو و پودر دارچین را مخلوط نموده و مخلوط حاصل را بر روس صورتتان بمالید و اجازه دهید به مدت ۱۵ تا ۲۰ روی پوستتان باقی بماند، سپس صورت را با آب سرد شستشو دهید.این کار را  روزی یکبار و حداقل یک ماه تکرار کنید.

  • خیار

خیار یک مرطوب کننده طبیعی به شمار می رود. آب خیار به کوچک شدن منافذ باز پوست کمک شایانی می کند. به علاوه، خاصیت کشسانی پوست شما را بهبود می بخشد و به شفافیت پوست نیز می افزاید.

روش اول: یک خیار تازه را در مخلوط کن ریخته و  آب آن را استخراج کنید. یک توپ پنبه ای را به آب خیار آغشته نموده و روی پوست صورتتان بمالید. اجازه دهید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پوستتان استراحت کند. سپس پوستتان را با آب سرد بشوئید.

شما همچنین می توانید کمی آب گل رز (گلاب) یا آب لیمو را به آب خیار اضافه کنید. آن را روی پوست خود بمالید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به پوست استراحت دهید و بعد صورتتان را با آب سرد بشوئید.

شما می توانید هر یک از این درمان ها را روزانه یکبار تا زمانی که بهبودی حاصل شود استفاده کنید.

  • ماست

ماست شامل اسید لاکتیک است که چربی اضافی، گرد و غبار و سلول های مرده پوست را حذف می کند، در نتیجه باعث به حداقل رساندن منافذ باز پوست می شود  خوب است بدانید ماست چین و چروک های پوست را نیز کاهش می دهد.

روش اول: یک لایه نازک از ماست ساده بر روی صورت خود بمالید. بگذارید به مدت ۱۰ دقیقه روی پوستتان بماند سپس آن را بشویید. این روش را سه یا چهار بار در هفته حداقل به مدت یک ماه تکرار کنید.

روش دوم: یک قاشق غذاخوری آرد را با دو قاشق غذاخوری ماست مخلوط کنید. این خمیر را روی صورت خود بمالید و اجازه دهید به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی صورتتان باقی بماند. سپس آن را با آب سرد شستشو دهید. این روش درمان را دو بار در هفته و حدود یک ماه انجام دهید. ناگفته نماند  ترکیب آرد گرم و ماست برای از بین بردن موهای زائد بسیار مفید است.

روش سوم: افرادی که دارای چربی بیش از حد پوست و آکنه هستند می توانند مخلوطی از یک قاشق چایخوری  ماست، دو قرص آسپرین (پودر شده) و یک عدد سفیده تخم مرغ  را مانند دستورات بالا مخلوط نموده و این ماسک را بر روی پوستتان مالیده و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به پوست استراحت دهید. سپس آن را با آب سرد خوب بشوئید. از این ماسک یک یا دو بار در هفته تا رسیدن به نتیجه ی مطلوب استفاده کنید.