همه ی افراد تمایل دارند دندانی هایی سفید و درخشان داشته باشند و از این رو وقت و هزینه زیادی را در مطب های دندان پزشکی برای انواع روش های سفید کردن دندان صرف می کنند. جالب است بدانید بسیاری از افراد به دلیل داشتن دندانهای تیره یا دارای لکه،  اعتماد به نفس حضور در جمع را ندارند. زردی دندان ها به عوامل داخلی و خارجی بسیاری بستگی دارد. عوامل خارجی عموما ناشی از رسوب مواد بر روی دندان ها بوده و عوامل داخلی نیز دلایل متعدد دیگری دارند.

بهداشت دهان از اهمیت بسزایی برخوردار است. اگر روی دندان هایتان جرم یا پلاک دارید، اجازه ندهید این آلودگی باکتریایی منجر به تورم لثه، درد دندان و یا افزایش حساسیت پذیری شود.  مسواک زدن روزانه دندان ها، استفاده ی مداوم از نخ دندان و مراجعه منظم به دندان پزشک برای سلامتی دهان و دندان از اهمیت بالایی برخوردار است.طبق توصیه پزشکان همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. به همین منظور پیشنهاد می کنیم برای جلوگیری از ابتلا به پلاک دندان یا تغییر رنگ دندانها نکات زیر را جدی بگیرید.

  • دندان هایتان را به طور مناسب مسواک بزنید.
  • . از غرغره کردن محلول ضدعفونی کننده دهان غافل نشوید.
  • به طور منظم از نخ دندان استفاده کنید.
  • استفاده ازخلال دندان را فراموش نکنید.
  • از خمیر دندان های حاوی فلوراید استفاده کنید.
  • هر از گاهی دندانهایتان را با جوش شیرین محلول در آب  مسواک کنید.
  • از ژل آلوئه ورا استفاده کنید.
  • از پوست پرتقال برای سفید کردن دندانهایتان استفاده کنید.

۱. مسواک زدن مناسب دندان ها

مسواک زدن مناسب دندان هایتان پس از هر وعده غذایی از شکل گیری رسوبات دندانی جلوگیری می کند.برای مسواک زدن ترجیحا به جای استفاده از مسواک های هارد یا سافت از مسواک های مدیوم با فرچه نرم استفاده کنید، فقط به یاد داشته باشید که همیشه مسواک را در زاویه ۴۵ درجه با لثه نگه دارید.

۲٫ غرغره با دهان شویه

دهان شویه خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی دارد. این محلول به شل شدن، و حذف رسوبات دندانی کمک شایانی می کند. توصیه می شود دوبار در هفته از محلول دهان شویه استفاده کنید. برای این کار کافیست مقدار یک قاشق غذاخوری از محلول دهان شویه را به مدت یک تا دو دقیقه در دهانتان غرغره کنید.سپس یکبار نیز آب خالی غرغره کنید.


۳٫  نخ دندان

استفاده منظم از نخ دندان، شیوه ای عالی برای حذف پلاک و ذرات غذای باقیمانده میان دندان هاست.  پس از دهان شویه که از شکل گیری رسوبات دندانی جلوگیری می کند، نخ دندان فاکتور مهم دیگری است که به شما کمک می کند بهداشت دهانی خوبی داشته باشید. نخ دندان، نه تنها دندان ها را تمیز می کند، بلکه میان لثه ها را هم تمیز کرده و از این رو از بیماری های دهان و دندان پیشگیری می کند.

۴٫  خلال دندان

برای حذف رسوبات قدیمی روی دندان هایتان می توانید از خلال دندان استفاده کنید. به این ترتیب که با کمک یک آینه محل انباشتگی رسوبات را به  آرامی و با کمک خلال دندان بخراشید و در پس از آن دهان تان را با آب بشویید. هنگام انجام این روش احتیاط کنید، زیرا فرو رفتن  خلال دندان در لثه می تواند سبب عفونت لثه شود.

۵٫ استفاده  از خمیر دندان حاوی فلوراید

خمیر دندان های حاوی فلوراید باعث تحکیم دندان ها می شود و از بوجود آمدن پلاک و حفره های دندانی جلوگیری می کند. همچنین فلوراید باعث تقویت مینای دندان شده و آسیب کمتری از نوشیدنی های اسیدی به دندانهایتان وارد خواهد شد.

۶٫ مسواک زدن با محلول جوش شیرین

جوش شیرین دندان ها و لثه ها را تسکین می دهد و دارای تأثیر ضد باکتریایی بر پلاک و رسوبات دندانی است. این روش به حذف رسوبات دندانی و سفید شدن دندان ها کمک می کند و  باعث به توازن رسیدن PH در دهان می شود. در این روش کافیست مقدار یک قاشق غذاخوری جوش شیرینو کمی نمک را با آب مخلوط نموده و به کمک یک مسواک مرطوب به آرامی دندان هایتان را مسواک کنید. برای رسیدن به نتیجه مطلوب یک روز درمیان از این روش استفاده کنید.

۷٫ ژل آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا نیز مانند جوش شیرین دارای ویژگی های ضد میکروبی است. آلوورا همچنین شامل آنتی اکسیدان  است که می تواند روند بهبود لثه ها را سرعت دهد و رادیکال های آزاد را حذف کند. در این روش یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا را با یک قاشق چای خوری گلیسیرین خوراکی و ۴ قاشق غذاخوری جوش شیرین و یک فنجان آب مخلوط کرده و با کمک انگشتان دست خمیر بدست آمده را بر روی دندانها و لثه هایتان ماساژ دهید. سپس دهانتان را با آب خوب بشوئید. برای کسب نتیجه مطلوب یکبار در روز این روش را انجام دهید تا جرم دندان (پلاک) حذف شود.

۸٫ استفاده از پوست پرتقال برای حذف رسوبات دندانی

یکی از روشهای ارزان و طبیعی برای سفید کردن دندان ها استفاده از پوست پرتقال است. پوست پرتقال  برای نبرد با میکرو ارگانیسم های دهان مفید بوده و به حذف رسوبات از سطح دندان ها کمک شایانی می کند. در این روش کافیست تکه ای از پوست پرتقال را به مدت  ۲ تا ۳ دقیقه  مستقیماً روی دندان هایتان بمالید. سپس دهانتان را با آب شستشو دهید. برای کسب نتیجه ی دلخواه دو یا سه بار در هفته از این روش استفاده کنید.