پسوریازیس بیماری مزمن سیستم ایمنی بدن است که شدت آن از درجه خفیف تا درجه شدید متغیر می باشد. این بیماری باعث می شود بدن شما سلول های پوستی زیادی تولید کند. هر قسمتی از بدن ممکن است به پسوریازیس مبتلا شود، از جمله ناخن های شما.در واقع اولین اتفاق در افراد ابتلا به این بیماری این است که حالت و رنگ ناخن ها تغییر می کند.پسوریازیس ناخن تا ۵۰ درصد از افراد مبتلا به پسوریازیس و ۸۰ درصد افراد مبتلا به آرتریت پسوریازیس را تحت تاثیر قرار می دهد.با این حال، یک فرد بدون سابقه پسوریازیس نیز می تواند به این بیماری مبتلا شود.اگر پسوریازیس ناخن داشته باشید، درمان های زیادی وجود دارد که می توانید برای کمک به آنها مراجعه کنید.

در اینجا چند درمان خانگی برای مقابله با پسوریازیس را به شما معرفی می کنیم:

  • مراقبت بهداشتی و اصولی از ناخن

برای جلوگیری از پیشرفت پسوریازیس ناخن  و ایجاد ناراحتی و درد  بیشتر، شما نیاز به مراقبتهای پیوسته و اصولی از ناخنهایتان را دارید. در واقع، مراقبت بهداشتی و اصولی بهترین و موثرترین راه برای درمان این بیماری است.

برای مراقبت از ناخن این نکات را دنبال کنید:

  • همیشه ناخن ها را کوتاه نگه دارید. ناخن های کوتاه خطر ابتلا به عفونت را کمتر می کنند.
  • پس از کوتاه کردن ناخن، همیشه از سوهان ناخن برای گرد کردن لبه های ناخن استفاده کنید.
  • برای محافظت از ناخن خود آنها را در معرض مواد شیمیایی قرار ندهید و در حین انجام کارهای خانگی و شستشو و نظافت منزل دستکش بپوشید.
  • هنگام تمیز کردن، پخت و پز یا شستن ظروف دستکش های پنبه ای را در زیر دستکش های وینیل بپوشید. استفاده از دستکش لاتکس به هیچ عنوان توصیه نمی شود.
  • در مورد ناخن های پا کفش های راحت و طبی با سایز مناسب و فضای کافی برای آزادانه  قرار گرفتن انگشتان پاهایتان بپوشید.
  • قبل از پوشیدن دستکش یا جوراب، اطمینان حاصل کنید که فضای بین انگشتان دست و پا شما خشک است.
  • و در آخر سعی کنید کمتر از لاک ناخن استفاده کنید.

  • روغن نارگیل

اگر از پسوریازیس ناخن رنج می برید، مهمترین نکته این است که ناخن هایتان را مرطوب نگه دارید، به خصوص پس از تماس با آب.یکی از بهترین مرطوب کننده های طبیعی روغن نارگیل است. روغن نارگیل علاوه بر اینکه یک مرطوب کننده طبیعی بشمار می آید، دارای اسیدهای چرب متوسط ​​است که به عنوان قارچ کش های طبیعی برای جلوگیری از عفونت ناخن به کار می روند.

روش اول: کمی روغن نارگیل را بر روی ناخن ها، کوتیکول و پوست مرده کنار ناخن هایتان بمالید و به آرامی آن را ماساژ دهید. سعی کنید چند بار در روز تا رسیدن به نتیجه مطلوب این عمل را تکرار کنید

روش دوم: ۳ یا ۴ قطره روغن زیتون را با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل ذوب شده مخلوط کنید و آن را برای مدت ۱۰ دقیقه بر روی ناخن هایتان قرار دهید، سپس ناخن هایتان را با آب گرم شستشو دهید و کاملا خشک کنید. این کار را دو بار در روز به مدت چند هفته انجام دهید.

  • گلیسیرین

در این روش مقدار معینی از گلیسیرین و آب را با هم مخلوط نموده و آن را روی ناخن ها و پوست اطراف آن بمالید. مخلوط فوق را تا زمانی که ممکن است بر روی ناخن هایتان نگه دارید و سپس آن را با آب ولرم شستشو دهید.برای رسیدن به نتیجه ی مطلوب این عمل را ۲ تا ۳ بار در روز انجام دهید.

  • آلوئه ورا

پسوریازیس ناخن اغلب منجر به خشک و شکننده شدن ناخن ها می شود و شما می توانید این بیماری را به سادگی با ژل آلوئه ورا درمان کنید.ژل آلوئه ورا کمک می کند تا پوست رطوبت خود را حفظ کرده و از شکنندگی، ترك خوردگی و قرمز شدن سطح ناخن جلوگیری می کند. علاوه بر این آلوئه ورا دارای ترکیبات ضد التهابی است که با التهاب مبارزه می کنند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید.

در مرحله ی اول ژل را از برگ آلوئه ورا استخراج کنید. آن را به سطح ناخنهایتان و مناطق اطراف آن بمالید و تا زمانی که کاملا ژل آلوئه ورا به پوست جذب شود صبر کنید و سپس دستانتان را با آب ولرم بشوئید. برای رسیدن به نتیجه ی مطلوب این روش را ۳ یا ۴ بار در روز تکرار کنید.

در ادامه بخوانید : یکی از اولین نشانه های پسوریازیس ناخن، تغییر رنگ ناخن هاست. رنگ ناخن افراد مبتلا ممکن است به سبز، زرد یا قهوه ای تغییر رنگ دهد.علائم دیگر این بیماری عبارتند از نقاط کوچک قرمز یا سفید زیر ناخن، رگه ها یا شیارها در ناخن، حفره های کوچک در سطح ناخن، خارش، ایجاد یک ماده سفید قلیایی در سطح تخت ناخن ، ضخیم شدن ناخن ها و در حادترین شکل خود جدا شدن ناخن از سطح انگشتان .این بیماری باعث مشکلات زیادی در انجام فعالیت های روزمره شده و همچنین باعث درد شدید در هنگام برداشتن اجسام با انگشتان دست می گردد. پسوریازیس ناخن همیشه باعث درد نمی شود، اما اغلب ناخوشایند است و اکثر مبتلایان به پسوزیاریس از بیماری خود خجالت می کشند.

ادامه درمان های خانگی:

  • روغن درخت چای

عفونت های قارچی یکی از شایع ترین عوارض جانبی پسوریازیس ناخن است. برای کاهش خطر ابتلا به چنین عفونتهایی، هیچ چیز بهتر از روغن چای نخواهد بود.با توجه به خواص قوی قارچ کش، ضد باکتری، ضد عفونی کننده و ضد التهابی، روغن درخت چای و مبارزه با میکروارگانیسم ها و قارچ هایی که باعث عفونت ناخن می شود، استفاده از این روغن برای درمان این بیماری اکیدا توصیه می شود.

روش اول: ۵ یا ۶ قطره روغن درخت چای را با یک کاسه کوچک آب گرم خوب مخلوط کنید و ناخن های خود را به مدت ۱۵ دقیقه در محلول یاد شده قرار دهید و سپس کاملا خشک کنید. این عمل را دو بار در روز انجام دهید.

روش دوم: ۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل و ۵ قطره روغن درخت چای را با هم خوب مخلوط کنید. توپ پنبه ای را در این مخلوط خیس کنید و آن را روی ناخن ها بمالید.اجازه دهید این روغن به مدت ۱۰ دقیقه روی ناخن هایتان باقی بماند، سپس آن را با آب گرم شستشو دهید. این روش را ۲ یا ۳ بار در روز تا رسیدن به نتیجه دلخواه تکرار کنید.

  • سرکه سیب

سرکه سیب یک درمان مناسب برای پسوریازیس ناخن است.سرکه سیب کمک می کند تا سطح پوست بازسازی شده و از عفونت های قارچی جلوگیری کند. علاوه بر این به جلوگیری از گسترش عفونت های موجود کمک می کند و علائم را در حالت خاموش نگه می دارد.

روش اول:  ۱ قاشق چایخوری از سرکه سیب را در یک لیوان آب مخلوط کنید و دو بار در روز بنوشید.

روش دوم: ۱ پیمانه سرکه سیب سرکه را با ۳ پیمانه آب گرم مخلوط کنید. ناخن های خود را در محلول فوق به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قرار دهید. پس از آن ناخن هایتان را بشوئید و کاملا خشک کنید. این کار را یک بار در روز برای چند هفته انجام دهید.

  • قرار گرفتن در معرض آفتاب

قرار گرفتن در معرض آفتاب مناسب نیز در درمان پسوریازیس ناخن بسیار موثر است.با توجه به تحقیقات و مقالات منتشر شده بنیاد ملی پسوریازیس، قرار گرفتن در معرض نور خورشید ماوراء بنفش (UV) به کاهش سرعت رشد این بیماری کمک می کند.همچنین قرار گرفتن در معرض نور خورشید به بدن کمک می کند تا ویتامین D مورد نیاز بدن را تولید کرده  که به ایجاد ایمنی بیشتر در بدن برای جلوگیری از عفونتها کمک شایانی می کند.در این روش روزانه ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ناخن هایتان را در معرض تابش نور خورشید قرار دهید. با این حال، به خاطر داشته باشید که برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست، علاوه بر استفاده از کرم های ضد آفتاب، در طول ساعات تابش شدید خورشید از انجام این کار اجتناب کنید.

  • رژیم غذایی

آخرین باری نیست که اهمیت داشتن یک رژیم غذایی مطلوب و سالم را یادآور می شویم. داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل، خطر ابتلا به بیماری های خود ایمنی مانند پسوریازیس را کاهش می دهد.همیشه به یاد داشته باشید که سلامت پوست و ناخن شما به طور مستقیم با رژیم غذایی شما ارتباط دارد.خوردن غذاهای غنی از اسیدهای چرب، به جلوگیری از رشد قارچ ها و عفونت های ناخن کمک شایانی میکند. سعی کنید در رژیم غذایی تان ماهی قزل آلا، ساردین و همچنین گردو و دانه کتان را قرار دهید و در آخر سبزیجات رنگی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.