تب‌خال یا هرپس سیمپلکس یک بیماری ویروسی است که توسط ویروسی به همین نام ایجاد می‌شود و موضع درگیر به صورت التهاب و مجموعه ‌تاول‌های ریز نمایان می‌شود. ویروس هرپس سیمپلکس عامل بیماری تب‌خال در بخش هایی از صورت مانند لب ها و بینی، آلات تناسلی (زن و مرد)، مغز و چشم ظاهر می‌گردد. برای تب‌خال هنوز درمان قطعی وجود ندارد و مبتلایان به تبخال تا پایان عمر این ویروس را به صورت غیرفعال و نهفته در میان عصب ها همراه خواهند داشت. این ویروس هنگام ضعف دفاعی بدن بروز می‌نماید و تمامی مبتلایان تا پایان عمر ناقل این ویروس خواهند بود.بیش از نیمی از افراد جهان در طول زندگی خود حداقل یکبار دچار ویروس تبخال شده اند که در اکثر مواقع از طریق روبوسی با اطرفیان به آنها منتقل شده است.

ازآنجایی که ویروس نوع یک ویروس تبخال در بزاق دهان نیز یافت می شود اکیدا توصیه می گردد از لیوان‌، قاشق، وسایل آشپزخانه و وسایل شخصی مشترک که باعث انتشار این ویروس می شود هرگز استفاده نکنید.

در این مقاله سعی داریم شما را با چند درمان خانگی برای مقابله با تبخال آشنا کنیم:

شیرین بیان

شیرین بیان حاوی ترکیبات گلیسیریزین، اسید گلیسریزیک و نمک‌های پتاسیم و کلسیم است. اسید گلیسریزیک و گلیسیریزین برای درمان زخم‌ها، علی الخصوص زخم های گوارشی مفید است. ریشه‌های این گیاه حاوی کومارین، فلاون، روغنهای فرار و استرول گیاهی نیز هست که در پزشکی، داروسازی و صنایع غذایی و بهداشتی مصارف متعدد دارد.طبق تحقیقات و تجویز اطبای طب سنتی مشخص شده که ترکیبات موجود در ریشه ی شیرین بیان زمان بهبودی تبخال را سرعت می بخشد. توصیه می شود به طور منظم شیرین بیان بخورید و یا مکمل های شیرین بیان مصرف کنید. می توانید کمی از پودر مکمل شیرین بیان را به صورت خمیر در آورده و چندین بار در روز به طور مستقیم محل زخم را به آن آغشته نمائید.

  یخ

یخ به دلیل برودت بالا امکان رشد برای ویروس تبخال را ناممکن می سازد و همچنین دردهای ناشی از تبخال را تا حد زیادی کاهش می دهد.در این روش توصیه می شود بجای استفاده ی مستقیم از یخ بر روی زخم  از کیسه یخ استفاده کنید. این روش درمان را روزی سه بار و هر بار به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه انجام دهید.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی حاوی ویتامین‌های آ، ث و لیکوپن است. رنگ قرمز گوجه فرنگی از لیکوپن موجود در آن ناشی می‌شود. این ماده آنتی‌اکسیدان بسیار قوی‌ای محسوب می‌شود، تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف بسیار بالای گوجه فرنگی خام خطر ابتلا به انواع بیماری ها حتی سرطان را تا حدی کاهش می‌دهد.آنتی اکسیدان های موجود در گوجه فرنگی برای بازسازی سلولی نواحی صورت که تحت تاثیر زخم تبخال هستند، ایده آل است.  مصرف گوجه فرنگی سرعت رشد میکروارگانیسم ها را کاهش می دهد.در این روش کافیست یک عدد گوجه فرنگی را رنده نموده و به مدت ۳۰ دقیقه روی زخم تبخال قرار دهید. برای کسب نتیجه مطلوب این کار را روزی دو بار تکرار کنید.

روغن اسطوخودوس

اسطوخودوس در طب سنتی از دیرباز به عنوان ضداسپاسم، ضدنفخ، مدر و تقویت کننده‌ی عمومی به کار می‌رفته است. از عصاره‌ گیاه برای درمان مشکلات متفاوتی نظیر: جوش (آکنه)، تبخال و میگرن استفاده می‌شود.روغن اسطوخودوس آسان ترین درمان برای تبخال به شمار می رود. اگر زخم تبخال به مدت یک هفته با روغن اسطوخودوس آغشته شود، علاوه بر ضدعفونی شدن محل تب خال، سبب درمان آن نیز می گردد.  کافیست روزی دو بار به کمک یک توپ پنبه ای کمی از روغن اسطوخودوس را بر روی تبخال بمالید.