درخشندگی و شفافیت پوست بدن یکی از فاکتورهای مهم  و تاثیرگذار در زیبایی است که تیرگی برخی نواحی نظیر زانو ها و آرنج ها می تواند از جلوه آن بکاهد. تیرگی آرنج و زانو یک مساله رایج است که گاهی سبب می شود افراد از پوشیدن لباس های آستین کوتاه، تاپ ها و همچنین دامن و شلوارک اجتناب کنند.پوست نواحی آرنج ها و زانو ها معمولا دارای ضخامت بیشتری نسبت به پوست اطرافش است. همچنین، چون غدد چربی در این مناطق وجود ندارد، این پوست تمایل به خشک شدن بسیار دارد. بنابراین، هنگامی که مراقبت اصولی از این نواحی صورت نگیرد، پوست روی زانو و آرنج بسیار تیره تر و ضخیم تر از سایر قسمت های بدن می گردد.

در اینجا چندین درمان خانگی برای رفع تیرگی آرنج و زانوها به شما معرفی می کنیم:

۱٫ روغن نارگیل

روغن نارگیل یک درمان آسان و فوق العاده برای روشن کردن زانوها و آرنج های تیره است. ویتامین E می تواند به جلوگیری از خشکی پوست و حفظ رطوبت آن کمک کند. حتی می تواند پوست تیره و آسیب دیده را ترمیم نماید. کافیست بعد از هر بار دوش گرفتن مقداری روغن نارگیل را روی زانو و آرنج خود قرار داده و به مدت ۲ تا ۳ دقیقه بصورت دورانی به آرامی ماساژ دهید. برای جلوگیری از خشکی و تیرگی پوست دو بار در روز از این روش استفاده کنید.

همچنین طبق یک دستور دیگر می توانید یک قاشق چای خوری روغن نارگیل و یک قاشق چای خوری آب لیمو را به خوبی مخلوط نموده آن را روی آرنج و زانو تان به مدت ۲۰ دقیقه قرار دهید سپس آرنج و زانوها را با حوله های کاغذی پاک کنید.برای رسیدن به نتیجه ی مطلوب یکبار در روز این کار را انجام دهید.همچنین می توانید ۱ قاشق مرباخوری روغن نارگیل را با ۱ قاشق غذاخوری پودر گردو اضافه کنید تا به حالت خمیری زبر درآید. می توانید ازین خمیر برای حذف پوست های ضخیم و مرده آرنج و زانو و همچنین برطرف نمودن تیرگی این نواحی استفاده کنید. برای کسب نتیجه دلخواه ۲ تا ۳ بار در هفته این روش را تکرار کنید.

۲٫لیمو

لیمو دارای خاصیت سفید کنندگی طبیعی و همچنین خواص ضد باکتریایی است. لیمو دارای مقدار بالایی از ویتامین C است که سلول های مرده از سطح پوست حذف و رنگ آن را روشن می کند. همچنین می تواند به بازسازی سلول های پوست منجر شود. یک عدد لیمو را از وسط به دو نیم کرده و آن را بصورت دورانی روی آرنج و زانو خود قرار دهید و به آرامی به مدت چند دقیقه ماساژ دهید. سپس بعد از حدود ۲۰ دقیقه آن را با آب گرم شستشو دهید و از یک لوسیون مرطوب کننده استفاده کنید.

در روش دوم شما می توانید آب ۱ لیمو را استخراج و با ۱ قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و آن را در روی نواحی تیره و کدر بمالید و پس از مدت ۲۰ دقیقه محل را با آب ولرم بشویید.برای رسیدن به هدف هر یک از این درمان ها را یکبار در روز به مدت چندین هفته دنبال کنید. توصیه می شود بعد از استفاده از آب لیمو، تا ۳ ساعت بعد از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید.

۳٫ماست

ماست شامل اسید لاکتیک است که به روشن تر شدن رنگ پوست کمک می کند. همچنین پوست را پاکسازی و مرطوب می کند.در این روش نصف قاشق چای خوری سرکه سفید را با کمی ماست ساده مخلوط نموده تا به صورت یک خمیر نرم درآید. این خمیر را به صورت ماسک بر روی مناطق تیره و کدر قرار دهید و پس از خشک شدن آن را با آب گرم بشویید. استفاده یک مرطوب کننده بعد از این ماسک توصیه میشود. این درمان را تا رسیدن به نتیجه مطلوب دنبال کنید.

روش دوم: ۲ قاشق غذاخوری آرد را با ۱ قاشق غذاخوری ماست مخلوط نموده تا یک خمیر زبر ایجاد شود. این خمیر را روی آرنج یا زانوهای تیره خود قرار داده و پس از خشک شدن با کمک انگشتان ماساژ داده تا از سطح پوست پاک شود. سپس محل را با آب سرد بشویید. این روش را ۲ تا ۳ بار در هفته تا رسیدن به هدف انجام دهید. اصطحکاک آرنج ها و زانوها بر فرش، قرار گرفتن بیش از حد در معرض تابش نور خورشید، عوامل ژنتیکی، پوست خشک، عدم تعادل هورمونی، چاقی، ایجاد پوست مرده و افزایش رنگدانه ملانین، برخی دیگر از عواملی است که باعث تیرگی آرنج و زانو می شوند. اما به هیچ عنوان جای نگرانی وجود ندارد زیرا روشهای طبیعی و ساده مراقبت از پوست می تواند به حل این مشکل کمک کند.

در این بخش از مقاله ، درمان های ساده و کاربردی به شما معرفی می شود:

۱.شکر

برای روشن شدن پوست زانو و آرنج می توانید از یک اسکراب شکر استفاده کنید. گرانول های شکر به حذف سلول های مرده پوست کمک کرده و پوست را نرم و روشن می کنند.مقادیر مساوی از شکر و روغن زیتون را باهم خوب مخلوط کنید تا بصورت خمیر درآید.این خمیر را روی زانوی و آرنج خود به مدت ۵ دقیقه قرار داده و با استفاده از حرکات دایره ای آن را ماساژ دهید. سپس موضع را با یک صابون ملایم و آب گرم بشویید. این کار را یک بار در روز انجام دهید تا رنگ پوستتان در اطراف زانو و آرنجتان روشن شود.

۲.آلوئه ورا

آلوئه ورا یک روشن کننده طبیعی است که پوست را هیدراته و مرطوب می کند. آلوئه ورا درخشندگی پوست را حفظ کرده و سبب ترمیم سلول های آسیب دیده پوست می شود.در این روش کافیست ژل را با شکستن یک برگ گوشتی آلوئه ورا خارج کنید و آن را بر روی مناطق آسیب دیده قرار داده و به آرامی ماساژ دهید. اجازه دهید این ژل به مدت ۲۰ دقیقه روی پوستتان باقی بماند. سپس آن را با آب گرم شستشو دهید. این روش را ۱ یا ۲ بار در روز تا رسیدن به هدف دنبال کنید

۳.بادام

بادام و روغن بادام هر دو برای پوست شما مناسب است. بادام دارای خواص تغذیه کننده پوست است که می تواند به حفظ رطوبت، درخشندگی و شادابی پوست کمک کند.

توصیه می شود هر شب قبل از رفتن به رختخواب به مدت ۵ دقیقه پوست آرنج و زانوهایتان را با روغن بادام ماساژ دهید. به شما اطمینان می دهیم بعد از یک هفته متوجه تغییرات در سطح پوستتان خواهید شد. در روش دوم می توانید ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری بادام رنده  شده را با کمی  ماست مخلوط نموده و  آن را روی قسمت های تیره ی آرنج و زانو قرار داده و منتظر شوید تا خشک شود. سپس با کمک انگشتان با حرکات دایره ای آن را ماساژ داده و بعد با آب سرد شستشو دهید. این درمان را یک بار یا دو بار در روز برای چند هفته انجام دهید.

۴.نعناع

نعنا حاوی روغن های فرار است که منجر به افزایش کلاژن در بدن می شود. این گیاه کمک می کند تا پوست رطوبت خود را حفظ کرده و همچنین باعث شفافیت و درخشندگی پوست می گردد. کافیست نصف فنجان آب جوش را با چند برگ نعناع به مدت ۲ تا ۳ دقیقه دم کنید. سپس دو قاشق غذاخوری آب لیمو  به آن نموده و بعد از خنک شدن محلول با کمک یک توپ پنبه ای روی زانو و آرنج خود بمالید. اجازه دهید محلول ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی پوستتان باقی بماند و بعد موضع را با آب گرم بشوئید. این درمان را ۱ یا ۲ بار در روز تا رسیدن به نتیجه دلخواه انجام دهید.