آکنه یک مشکل پوستی دردناک است که سبب تحریک و التهاب پوست می شود. و اگر شما از آکنه نواحی پشت کمر و بازو رنج می برید، با مشکل بزرگتری رو به رو خواهید بود و چون نمی توانید آکنه های پشت را به راحتی ببینید، میزان شدت این مشکل برای شما نامفهوم خواهد ماند. همچنین آکنه ایجاد شده در پشت می تواند خوابیدن را برای فرد دشوار کند.درست مثل آکنه روی صورت، آکنه پشت بدن نیز به علت باکتری ها و تولید بیش از حد چربی پوست ایجاد میشود. آکنه می تواند بر روی قفسه سینه، شانه ها، دست ها، پاها و باسن نیز ایجاد شود. استفاده از محصولاتی مانند لوسیون بدن، روغن ماساژ یا کرم های ضد آفتاب که منافذ پوست را می پوشانند نیز ممکن است منجر به بروز آکنه شوند. از عوامل موثر دیگر در ایجاد اکنه می توان، اصطکاک پوست با لباس های تنگ، رژیم های نامنظم، استرس، تغییرات هورمونی در بدن و مراقبت های نامناسب پوست، را نام برد. با اینکه مراقبت از پوستی که دچار آکنه شده دردناک و دشوار است اما شما به طور موثر می توانید آکنه را با بسیاری از داروهای خانگی ساده درمان کنید.

در اینجا ۱۰ درمان طبیعی ساده برای خلاص شدن از شر آکنه شرح داده می شود.

سرکه سیب

سرکه سیب سرخ یکی از بهترین درمان های طبیعی برای همه نوع آکنه از جمله جوش های پشت بدن است. سرکه سیب به علت خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی آن مانع التهاب و رشد باکتری ها و چین و چروک پوست می شود.
علاوه بر این، به شما کمک می کند pHپوست را حفظ کنید که عامل بسیار مهمی برای رهائی پوست از مشکلات مختلف می باشد. یک قاشق غذا خوری سرکه سیب را با یک فنجان آب خالص مخلوط کنید. این محلول را به کمک پنبه به مناطقی که دارای آکنه است بمالید. ۱۰ دقیقه صبر کنید، سپس آن را با آب ولرم بشویید. پس از آن ، در موضع مورد نظر مرطوب کننده ای ملایم و بر پایه آب بزنید. این درمان را ۲ تا ۳ بار در روز تکرار کنید تا زمانی که آکنه به طور کامل بهبود یابد. همچنین مصرف سرکه سیب به صورت روزانه می تواند به حفظ شادابی درونی پوست شما کمک کند. به این ترتیب که یک قاشق چای خوری سرکه سیب خالص را با کمی عسل طبیعی و یک لیوان آب گرم مخلوط کرده و دو بار در روز از آن بنوشید.

روغن درخت چای

یکی دیگر از درمان های عالی برای آکنه، روغن درخت چای است. این روغن دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی طبیعی است که به درمان آکنه کمک می کند. هنگامی که به صورت موضعی استفاده می شود، به راحتی به پوست نفوذ کرده و به سرعت آکنه را خشک می کند همچنین قرمزی و التهاب را کاهش می دهد. مطالعه ای که بر روی خواص روغن درخت چای در کشور هند صورت گرفته و در سال ۲۰۰۷ در مجله پوست و مو و زیبایی منتشر شده است، بیان میکند که مصرف موضعی روغن درخت چای چای، یک درمان مؤثر برای آکنه وولگاریس (vulgaris) یا جوش های گوشتی خفیف تا متوسط ​​می باشد.
۱ یا ۲ قطره روغن درخت چای را بر روی یک پنبه قرار داده و آن را به قسمت های آسیب دیده پشت خود بمالید. پس از گذشت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ، موضع را با آب ولرم بشوئید. این کار را یکبار در روز انجام دهید. ۴ یا ۵ قطره روغن درخت چای را با ۱ قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید و مخلوط حاصل را به نواحی پشت خود که دارای آکنه است مالیده و ۱۵ دقیقه صبر کنید سپس آنرا با آب ولرم شستشو دهید. این روش را هم می توانید به صورت روزانه انجام دهید. توجه داشته باشید که افرادی که پوست حساسی دارند، نباید از روغن غلیظ استفاده کنند و لازم است به نسبت ۱ به ۳ ، روغن درخت چای را با آب مخلوط کرده و سپس از آن استفاده کنند.

بوراکس (بورات سدیم)

یک بررسی در سال ۲۰۱۴ که در مجله بین المللی علوم آرایشی منتشر شده است، حاکی از آن است که بوراکس نیز یک عامل ضد آکنه است. استفاده از این ماده به از بین بردن باکتری P-acne منجر می شود. همچنین می توان گفت بوراکس به عنوان یک عامل ضد التهابی به کاهش درد و التهاب ناشی از آکنه کمک می کند.

  • نصف قاشق چای خوری پودر بوراکس را در یک کاسه بریزید.
  • آن را با یک قاشق چایخوری گلیسیرین و کمی آب مخلوط کنید تا به شکل خمیر در بیاید.
  • خمیر حاصل را بر روی آکنه های بدنتان بمالید.
  • اجازه دهید کاملا خشک شود
  • سپس آن را با آب گرم بشویید، و منطقه را با آب سرد آبکشی کرده و با حوله خشک کنید.
  • این عمل را ۱ یا ۲ بار در روز تکرار کنید.

عسل

عسل محل دارای آکنه را آب رسانی می کند و التهاب موضع را کم می کند. عسل طبیعی دارای آنتی بیوتیک طبیعی و خواص ضد باکتریایی است و می تواند علائم آکنه و عفونت را کاهش دهد. همچنین عسل می تواند در درمان از عفونت های ناشی از حساسیت و مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها کمک کند. با استفاده از عسل در رژیم غذائی، می توانید از شیوع آکنه نیز پیشگیری کنید. ۲ یا ۳ بار در روز کمی عسل را به محل آکنه ها مالیده و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید، سپس آن را با آب گرم بشویید. همچنین می توانید ۱ قاشق غذا خوری عسل و نصف قاشق چای خوری پودر دارچین را مخلوط کرده و خمیر حاصل را بر روی آکنه ها قرار دهید و حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید، سپس آن را با آب گرم بشویید. می توانید از این روش یک بار در روز استفاده .

 زردچوبه

زردچوبه دارای خاصیت ضد باکتریایی است و کمک می کند تا باکتری های p-acne که باعث ایجاد آکنه می شوند، را از بین بروند. مطالعه سال ۲۰۱۳ منتشر شده در مجله دارویی نشان داد که ترکیب کورکومین در زردچوبه نشانه فعالیت ضد میکروبی است که مهارکننده باکتری p-acne است. علاوه بر این، این ماده اولیه آشپزی دارای املاح ضد التهابی است که به کاهش التهاب و درد کمک می کند. همچنین، زردچوبه کمک می کند تا سطح pH پوست حفظ شود. ۱ تا ۲ قاشق چای خوری پودر زردچوبه و کمی روغن کنجد ترکیب کنید تا مایعی خمیری به دست آید. خمیر را روی منطقه آسیب بزنید. حدود ۱ ساعت صبر کنید و سپس آن را با آب بشوئید. از این درمان ۱ یا ۲ بار در روز برای چند روز استفاده کنید. همچنین، دوبار در روز برای مبارزه با التهاب و درد ، ترکیب شیر و زردچوبه میل کنید. برای این کار، کافیست یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه را در یک لیوان شیر گرم مخلوط کنید.

آلوئه ورا

برای خلاص شدن از شر آکنه های مزاحم بر روی پوست پشت بدن، آلوئه ورا را امتحان کنید. این ژل طبیعی می تواند به کشتن باکتری های مولد آکنه کمک کرده و باعث کاهش التهاب و بهبود آن می شود. خواص طبی آلوئه ورا عبارتند از خواص ضد التهابی، ضد باکتری، ضدعفونی کننده و ضد میکروبی.یک برگ آلوئه ورا را بردارید و با بریدن آن، ژل داخلش را استخراج کنید. این ژل خالص را در منطقه آکنه دو بار در روز به مدت یک هفته اعمال کنید. یک قاشق غذاخوری از ژل آلوئه ورا و نصف قاشق چای خوری پودر زردچوبه و کمی عسل را ترکیب کرده تا به شکل خمیر درآید. سپس آن را روی پوست آسیب دیده بمالید و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید. سپس آن را کاملا با آب شستشو دهید. کافیست این روش را یکبار در روز انجام دهید.

لیمو

اسید اسکوربیک موجو در لیمو رطوبت طبیعی را به پوست باز می گرداند و به سرعت پوست را از آکنه پاکسازی می کند. این اسید کمک می کند تا سلول های مرده از سطح پوست حذف شوند. علاوه بر این، خواص ضد باکتری آن به مبارزه با باکتری های تولید کننده آکنه کمک می کند. یک تکه لیمو را بصورت دایره وار بر روی در مناطق آسیب دیده بمدت ۱۰ دقیقه حرکت دهید و سپس موضع را با آب سرد بشوئید. از این درمان یک یا دو بار در روز استفاده کنید.یکی دیگر از موارد استفاده لیمو این است که مقادیر مساوی از آب لیمو و گلاب را مخلوط نموده و آن را با یک پنبه روی پوست آسیب دیده قرار دهید و بمدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه صبر نموده، سپس آن را با آب سرد شستشو دهید. این درمان را تا بهبودی کامل آکنه ها دو بار در روز تکرار کنید. توجه داشته باشید که استفاده موضعی لیمو برای کسانی که حساسیت شدید دارندف توصیه نمی شود.

چای سبز

چای سبز دارای خواص ضد باکتری است که به مبارزه با باکتری های تولید کننده آکنه کمک می کند. به علاوه، طبیعت ضد التهابی چای سبز باعث کاهش قرمزی و التهاب ناشی از آکنه می شود.
یک مطالعه منتشر شده در نشریه SKINmed Journal در سال ۲۰۱۲ از اثرات چای سبز برای مشکلات پوستی متعددی از جمله آکنه ، خبر داد . یک چهارم فنجان چای سبز تازه دم را آب جوش مخلوط کنید. یک توپک پنبه را به محلول آغشته کنید و آن را بر روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. بعد از ۱۰ دقیقه با آب سرد بشوئید. این کار را دو بار در روز تا بهبودی کامل انجام دهید. می توانید یک لوسیون حاوی ۲ درصد عصاره چای سبز (بدون نیاز به نسخه پزشک)، را دو بار در روز در بروی ناحیه آسیب دیده اعمال کنید. همچنین، نوشیدن سه تا چهار فنجان چای سبز در هر روز به حفظ سلامت پوست کمک شایانی می کند.

جو دوسر

جو دوسر یک پاک کننده طبیعی برای پوست به شمار می رود. این بدان معناست که منافذ پوست را پاکسازی می کند و روغن اضافی را جذب نموده که به نوبه خود به درمان آکنه کمک می کند. همچنین التهاب پوست را خنثی کرده و آرام می کند. مطالعات منتشر شده در مجله پوست هندوستان در سال ۲۰۱۲ در نشان می دهد که بلغور جو دوسر داراي خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است و کاربرد آن در درمان انواع بیماری های التهابی پوست، از جمله آکنه موثر است.

  • یک قاشق غذاخوری از بلغور جو دوسر را با مقدار کمی آب مخلوط کنید تا یک خمیر ملایم بدست آید.
  • سپس خمیر حاصل را بر روی نواحی دارای آکنه بمالید.
  • اجازه دهيد تا ۱۰ دقيقه بر روی پوست بماند.
  • سپس آن را با آب ولرم بشویید.
  • از این درمان ۱ یا ۲ بار در هفته استفاده کنید.

گوجه فرنگی

آخرین روش درمان در بین داروهای خانگی، گوجه فرنگی است. گوجه فرنگی حاوی اسید سالیسیلیک است که در درمان آکنه موثر است. در واقع به سرعت به خشک کردن آکنه کمک می کند. به علاوه، طبیعت ضد التهابی آن به کاهش درد و التهاب که معمولا با آکنه مرتبط است کمک می کند. علاوه بر این، گوجه فرنگی به ترمیم آسیب های سطحی پوست کمک می کند. یک تکه گوجه فرنگی را بر روی مناطق آسیب دیده پشت خود مالیده و ۱۰ دقیقه صبر کنید، سپس آن را با آب گرم بشویید. این روش را دو بار در روز تکرار کنید. یک قاشق غذاخوری آب گوجه فرنگی، چند قطره آب لیمو و ½ قاشق چای خوری عسل طبیعی را کاملا مخلوط کنید و آن را با کمک یک تکه پنبه بر روی مناطق آکنه دار بکشید. ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید، سپس آن را با آب گرم بشویید. از این درمان یک بار در روز تا بهبودی کامل استفاده کنید.

نکات مهم :

  • استفاده از کرم های “روی-zinc” که بدون نسخه عرضه می شوند، می توانند از پخش آکنه جلوگیری کنند.
  • استفاده از محصولات مراقبت از پوست “بر پایه روغن” را محدود کنید.
  • از فشار بر روی پشت خود اجتناب کنید تا روند بهبود سرعت یابد.
  • برای مدتی لباسهای تنگ نپوشید.
  • پوست خود را به طور منظم شستشو داده و از پاک کننده های ملایم استفاده کنید.
  • از فشاردادن و یا کشیدن آکنه ها اجتناب کنید.
  • از قرار گرفتن در معرض آفتاب اجتناب کنید.
  • در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید تا سموم را از بدن خارج کنید.
  • یک رژیم غذایی سالم که حاوی دانه های کامل فیبر، میوه ها و سبزیجات است را دنبال کنید.
  • از خوردن غذاهاي چرب، سرخ شده و غذاهاي تند اجتناب کنید.
  • از سیگار کشیدن و نوشیدن مشروبات الکلی دوری کنید، زیرا به تشدید آکنه کمک می کند.