کریستف رابین، رنگ کار حرفه ای مو از پاریس، نحوه ی صحیح شامپو کردن موها برای دستیابی به حداکثر حجم مو و درخشش را شرح می دهد. شستن موها به راحتی پوشیدن لباس است، یا حتی ساده تر از آن. چرا که پس از گذشت چند سال، این کار به نوعی عادت تبدیل می شود. اما به گفته مشتریان کریستف، این کار پیچیدگی ای خاص خودش را دارد.
کریستف رابین: سئوالی که بیشتر از من پرسیده می شود این است: چطور موهایم را بشودم؟ و مشکل بعدی خانمها در رابطه با تعداد دفعات شامپو کردن موهاست.
آقای رابین معتقد است چون خانما اغلب در حال عجله هستند و وقت کافی ندارند، نمی توانند با تمرکز کافی به شستشوی موها رسیدگی کنند. شما می بایست برای بهداشت سر و موها زمان کافی اختصاص دهید و مطمئن شوید تمامی محصولات استفاده شده به خوبی از سر و موهای شما پاک شده اند. در اینجا دستورالعملی ارائه می شود که با استفاده از آن، نحوه صحیح شامپو کردن موها آموزش داده شده است. همچنین چند ترفند برای درخشان شدن و حجم پیدا کردن موها بدون استفاده از ابزارهای آرایشی، ارائه می شود.

مرحله ۱: در ابتدا لازم است موهای خود را با استفاده از یک شانه یا برس، شانه بزنید. هنگامی که به نوک موا رسیدید، دوباره از ریشه موها شروع کنید تا همه ی گره های مو باز شود. این کار باعث می شود بعد از شستشو نیاز به شانه زدن نداشته باشید چرا که هرگز نباید از شانه برای موهای خیس استفاده کرد. این کار آسیب زیادی به موها وارد خواهد کرد.
مرحله ۲: قبل از شامپو کردن، یک روغن گیاهی به نوک موها بمالید و پس از آن موها را شانه کیند. برای این کار استفاده از روغن اسطخدوس، روغن بادام و یا آرگان توصیه می شود. بهتر است روغن را در ابتدای شب به موها بمالید و اجازه دهید در طول شب بر روی موهای شما باقی بماند. البته اگر برایتانمقدور نیست می توانید به مدت ۱۵ دقیقه نیز روغن را روی موهایتان نگه دارید. با این روش، دیگر نیازی به استفاده از نرم کننده نخواهد بود. من اصولا با نرم کننده ها موافق نیستم چرا که باعث سنگینی موها می شوند.
مرحله ۳: موای خود را با شوینده ای مناسب با موهای خود بشوئید. برخی خانم ها در انتخاب شامپوی مناسب موهای خود مشکل دارند. اخیرا شامپو های بدون سولفات متداول شده اند، این شامپوها بدلیل قوی تر بودن شویندگی شان برای موهای رنگ نشده و چرب بسیار مناسب هستند. و می توان از شامپوهای دوکاره برای آنها استفاد کرد. شامپوهای دوکاره، غیر فومی هستند و دارای نرم کننده نیز می باشند. برخی خانم ا، مقدا زیادی شامپو برداشته و به موی خود می زنند. در صورتی که تنها به اندازه یک قاشق چایخوری شامپو نیاز دارید تا به موها بزنید و آن را با آب رقیق کنید. به کمک نوک انگشتان دست و نه ناخن ها، ریشه را با کف شامپو ماساژ دهید. برای افزایش حجم موها و بهبود گردش خون با حرکات دورانی به سمت بالا، کف سر را ماساژ دهید.
مرحله ۴: به خوبی آبکشی کنید. این مرحله بسیار مهم است و مشکل بسیاری افراد نیز هست. چرا که افراد زمان کافی برای آبکشی موها در نظر نمی گیرند. موها باید به خوبی آبکشی شوند تا صدای تمیزی مو بلند شود. (صدایی شبیه جیر جیر کردن)
مرحله ۵: اگر تصمیم دارید از نرم کننده استفاده کنید، فقط برای انتهای مو استفاده کنید. بهتر است از یک ماسک موی مغذی با خاصیت نرم کننده یکبار در هفته استفاده کنید تا بسیاری از مشکلات موها رفع شود و همچنین رنگ موهای شما شفاف و درخشان شود.
مرحله ۶: برای خشک کردن موها، لازم نیست حوله را به موهای خود بکشید.و یک ترفند مراکشی برای باز کردن گره ها وجود دارد، خم شوید و موها را رو به پایین بریزید. آنگاه یک حوله دور موها بپیچید و از دو طرف سر ببندید. این حرکت باعث می شود آب اضافی موها گرفته شود و موها به کف سر نچسبد. آقای رابین معتقد است که این روش کمی طولانی و از روش های عادی و همیشگی زمان بیشتری نیاز دارد، اما اگر این روش ب درستی انجام شود، باعث می شود کع اثر شامپو بر روی موها دوام بیشتری پیدا کند. اغلب خانمها نباید بیش از ۲ بار در هفته موهای خود را شامپو کنند. به افرادی که فعالیت زیادی دارند، توصیه می شود از اسپری سرکه برای کنترل چربی کف سر استفاده کنند. فقط کافی ست ۵ قطره سرکه سیب را به ۱۵۰ میلی لیتر آب اضافه کنید و داخل یک اسپری بریزید. سرکه یک تونیک فوق العاده برای پوست سر است.